lördag 31 oktober 2020

The Ghost Tree.

Serie/Series: Nej/No.
Författare/Author: Christina Henry.
Genre: Skräck/horror, övernaturligt/paranormal.
Språk/Language: Engelska/English.
Sidor/Pages: 507.


(English below)


Handling: I småstaden Smith's Hollow på 1980-talet bor 15-åriga Lauren med sin mamma och lillebror. Hon älskar att umgås med sin bästis Miranda ute i skogen men Miranda har förändrats. Istället för att springa i skogen, klättra i träd och bygga kojor vill Miranda hellre hänga i spelarkaden med killar och det är det enda hon pratar om, killar. Lauren är inte alls intresserad av det.

Ända sedan Lauren förlorade sin pappa på ett mystiskt sätt för 1 år sen har livet blivit jobbigt. Hon kommer inte riktigt överens med sin mamma Karen och nu när Miranda har börjat glida ifrån Lauren känns allt ännu värre. En dag hittas två sönderstrimlade kroppar i en trädgård och livet blir aldrig detsamma i den sömniga småstaden. Sakta men säkert avslöjas det att ett monster härjar i skogen och att ingen går säker längre. På nått sätt verkar Lauren stå mitt i centrum för allt det mystiska som händer men hur och varför är det kopplat till henne?


Min åsikt om boken: Detta är en sorts hyllning till 80-talet och dess skräckfilmer, vilket sällan är fel! Christina Henry har skrivit många bra böcker (serien om Alice i Underlandet, The Lost Boys, The Mermaid m.fl.) som alla har varit relativt råa och brutala, speciellt böckerna om Alice, så jag förväntade mig en hel del våld och/eller blod. Men jag tyckte ändå att den här boken var relativt lättsmält. Jag vet inte heller om jag skulle säga att den passar in i skräckgenren, snarare mer åt rysarhållet. Boken är dock väldigt bra. De första sidorna var lite sega, jag fick inte riktigt nåt grepp om varken Lauren eller Smith's Hollow men efter bara några kapitel var jag rätt fast.
Handlingen berättas via flera karaktärers perspektiv och tar upp olika typer av problem, bland annat rasism, sorg, alkoholism, könsroller m.m. men på ett väldigt smart sätt. Man tänker knappt på det samtidigt som man ändå blir väldigt engagerad och mer förstående för vissa karaktärers beteende (dock inte mrs Schneider, tantskrället).

Berättelsen i sig handlar egentligen om ett läskigt träd mitt ute i skogen som alla förutom Lauren ogillar. Av någon anledning känner hon sig dragen till och trygg vid trädet. Det är där hon hör hemma. Allt förändras dock när sönderslitna kroppar dyker upp. Det finns en legend i staden som alla har glömt av men som påverkar dem varenda dag. Det är själva ramen i berättelsen och man får hela tiden små bitar av pusslet, vilket så klart bara ökar ens intresse och engagemang. Jag tyckte boken var bra men slutet kändes lite... drygt. Den sista meningen var verkligen inte min grej (man förstår varför om man läser boken!) men jag tänker inte förklara närmare för då riskerar jag att avslöja nåt. En lagom ryslig bok som passar för årstiden!


Mitt favoritcitat ur boken:

"Spinsters are witches, and old women are witches and single women are witches because they simply must be. Women without men must be up to no good."
- Sid 159




💥        💥        💥        💥




Story: In the small town of Smith's Hollow during the 1980's lives 15 year old Lauren with her mother and little brother. She loves to hang out with her bestie Miranda in the woods but Miranda has changed. Instead of running around in the woods, climbing trees and building forts Miranda wants to hang out with boys and that's the only thing she talks about, boys. Lauren is no interested in that at all.

Ever since Lauren lost her father in a mysterious way 1 year ago life has been difficult. She doesn't get along with her mother Karen and now when Miranda has drifted away from Lauren everything is even worse.
One day two shredded bodies are found in a backyard and life changes forever for everyone in the sleepy small town. Slowly but surely it is discovered that a monster lurks in the woods and that no one is safe any more. Somehow it's seems like Lauren is in the centre of all the mysterious happenings but how and why is it connected to her?


My opinion about the book: This is sort of a tribute to the 80's and its horror movies, which is rarely wrong! Christina Henry has written many great books (the series about Alice in Wonderland, The Lost Boys, The Mermaid and so on) that were relatively raw and brutal, especially the books about Alice so I was expecting a fair amount of violence and/or blood. But I still thought that the book was pretty light regarding that. I don't know if I would label it as horror either, it's more like a thriller. The book is still great though. The first pages were a bit slow, I didn't really get a grip on Lauren or Smith's Hollow but after just a few chapters I was sucked right in. 

The plot is told through several characters' perspective and deals with all kinds of problems, like racism, grief, alcoholism, gender rolls and so on in a very clever way. You hardly even notice it but at the same time it engages you and makes you more understanding towards some characters behavior (except for mrs Schneider, that crone). The plot itself is really about a creepy tree in the middle of the woods that everyone except Lauren dislike. For some reason she feels drawn to it and feels safe around it. That's where she belongs. Everything changes though when shredded bodies show up. There's a legend in town that everyone has forgotten but that affect them each day. That's the framework of the story and you get small pieces of the puzzle all the time, which of course just enhances your interest and engagement. I did like the book but the end was not my cup of tea. The last sentence was just not okey (you get it if you read the book!) but I will not say why because then I might reveal something. A moderate thriller that fits the season!


My favorite quote from the book:

"Spinsters are witches, and old women are witches and single women are witches because they simply must be. Women without men must be up to no good."
- Page 159

5 kommentarer:

  1. Åh den här blir jag väldigt nyfiken på. Ska definitivt lägga den på minnet. En rysare kan vara roligt ibland. :) Tycker det är svårt att hitta riktiga skräckböcker. Känner som du i det här fallet att många av dem kanske inte hör hemma riktigt inom skräck utan är mer thriller eller rysare. Inget fel på dem böckerna men knepigt när man vill ha något läskigt att läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har du läst några av Christina Henrys andra böcker? Annars kan jag verkligen rekommendera dem!
      Tycker också att det är svårt att hitta skräckböcker, för det är som du nämnde att de kanske inte riktigt är skräck ens. Men sen tycker jag inte någon författare (hittills) har lyckats få till den där atmosfären som i filmer (vilket ju är lättare). Så jag får liksom inte ut nåt av att läsa skräck. Det är sällan obehagligt eller läskigt. Men jag hade gärna fått läsa en bok som verkligen var obehaglig eller läskig!

      Radera
    2. Nej hennes böcker är helt nya för mig, dem måste jag genast kolla upp! Tack för tipset! Ja visst är det svårt med skräck. Men om man vill ha lite kusliga böcker med övernaturliga inslag så kan jag verkligen rekommendera Kalldrag av Markus Sköld och Evig natt av Michelle Paver. Dem är inte så långa heller.
      Ja skräckfilmer finns det ju massor av! Och dem är ju som sagt lättare att göra läskiga.

      Radera
    3. Ja gör det! Speciellt böckerna om Alice. De är väldigt speciella, i alla fall första boken. Jag tror det finns 3 st i den serien men jag har bara läst 2 än så länge.

      Tack för tipsen, låter intressant. Ska bara försöka komma ihåg titlarna också, haha. Eller komma ihåg att skriva ner dem.

      Radera
  2. Denna blev jag lite sugen på att läsa. Jag gillar ju både thrillers,rysare och skräck. Så vart kan jag hitta denna? Tror du den finns som ljudbok?

    SvaraRadera

The Maleficent Seven

Serie/Series: Nej/No (dock lite osäkert/a bit unsure though). Författare/Author: Cameron Johnston. Genre: Fantasy. Språk/Language: Engels...