söndag 28 juni 2020

The Heart of Hell

Serie/Series: Ja, del 2/Yes, part 2.
Författare/Author: Wayne Barlowe.
Genre: Skräck/horror, fantasy.
Språk/Language: Engelska/English.
Sidor/Pages: 316.


(English below)



Obs! Potentiella spoilers nedan!






Handling: Lilith och Eligor är kvar i Adamantinarx efter det stora kriget och Lord Sargatanas uppstigning. Helvetets själar har blivit frigivna, i alla fall i de städer som allierade sig med Saragatanas och nu jobbar de sida vid sida med demonerna för att bygga upp sina städer igen. Hannibal som ledde den stora själaarmén har förvandlats till något annat, något onormalt och Lilith ger sig ut i ödemarken för att hitta något som kan bota honom. Samtidigt har Eligor fått i uppgift att frige en själ som levt som slav under flera hundra år. Hon heter Boudica och var en gång en känd keltisk drottning och general. Nu vill hon bara hitta sina döttrar, men det blir lättare sagt än gjort. Hon kidnappas nämligen av Helvetets ursprungsbefolkning, the Salamandrines.

Mitt i allt detta uppstår ett ännu större hot. Något vilar under Helvetets köttiga mark, någon forntida varelse med en enorm kraft, vars mål är att utrota både demoner och själar från Helvetet och återställa det till vad det en gång var, före det stora Fallet.


Min åsikt om boken: Jag älskade verkligen första boken "God's Demon", även om det tog ett tag att vänja sig vid det högtravande språket, men när det väl var gjort flöt allt på riktigt bra. Jag upplever att språket i den här boken är lite enklare, eller så vande jag mig snabbare men det var inte alls lika högtravande. Det är inte så jättemycket dialoger utan en hel del text, men det störde mig inte för allt var så intressant. Helvetet som målas upp i boken är som en helt egen värld. Barlowe har verkligen lyckats skapa ett helt nytt helvete utan de vanliga lågorna, lavabaden och liknande. Det här är nåt helt annat, men fortfarande läskigt. Det är inte en plats man vill befinna sig på.
Jag gillar dessutom karaktären Lilith. Jag vet inte riktigt vad det är med henne som lockar mig så, men jag gillar henne. Hon går sin egen väg och är inte rädd för att ta i där det behövs. Måste hon hugga av ett par huvuden för att klara sig så gör hon det, men inte i onödan. Jag gillar också Boudica. Det var en mångfasetterad karaktär som var intressant att få följa, speciellt hos Salamandrinerna, Helvetets ursprungsbefolkning. Allt i boken kändes genomtänkt och följer en röd tråd. Väldigt bra bok! Jag hoppas verkligen att det kommer en 3:a snart, för jag vill bara ha mer!


Mitt favoritcitat från boken:

"The twisted and cleft bodies of souls lay amidst the ashes and broken remnants of demons and he trampled both underfoot withot a second glance. When he felt something alive beneath his horny clawed foot he pressed all the harder until it gave way with a crack or a scream."
- Sid 298.










💥         💥         💥         💥










Warning! Potential spoilers below!






Story: Lilith and Eligor are left in Adamantinarx after the great war and Lord Sargatanas ascenension. The souls of Hell has been freed, at least in the cities that allied themselves with Sargatanas and now they work side by side with the demons to rebuild their cities. Hannibal who lead the great soul army has changed to something else, something unnatural and Lilith heads out to the wastelands to find something that might cure him. At the same time Eligor frees a soul who's lived as a slave for many centuries. Her name is Boudica and was onces a known celtic queen and general. Now she wants to find her daughters, but it's easier said than done. She's kidnapped by Hell's native people, the Salamandrines.

In the midst of all of this there's a greater threat. Something lies in wait under the fleshy ground of Hell. Some ancient being with enormous power, who's goal is to erradicate both demons and souls from Hell and restore it to what it once was, before the great Fall.


My opinion of the book: I loved the first book "God's Demon", even if it took some time to get used to the a bit stilted language in the book, but when I got over that everything went smooth. I thought the stilted way of speaking in this book was way less than the first one, or I got used to it a lot faster but it was easier to get into faster. It's not that many dialogues in these books but I don't mind because everything was interesting. Hell in these books is like nothing else, it's its own world. Barlowe has managed to create a Hell beyond the usual flames and lava pits and such. This is something completely different, but still creepy. It's not a place where you want to be. I liked the character Lilith. I don't know what it is with her that I like, I just do. She goes her own way and is not afraid to dig in where it is needed. If she must sever some heads to get by then so be it, but not in vain. I also liked Boudica. That was a multifaceted character that was interesting to follow, especially with the Salamandrine people, the natives of Hell. Everything in the book felt well thought through and followed a red thread. A very good book! I really hope there will be a third book soon, because I want more!


My favorite quote from the book:

"The twisted and cleft bodies of souls lay amidst the ashes and broken remnants of demons and he trampled both underfoot withot a second glance. When he felt something alive beneath his horny clawed foot he pressed all the harder until it gave way with a crack or a scream."
- Page 298.

2 kommentarer:

  1. Jag är alltid på jakt efter lite skräck eller spännande böcker och den här serien låter ju onekligen intressant. Känner att jag verkligen vill läsa om det där helvetet, blir nyfiken.

    (Jag gjorde förresten en tag och taggade dig i den. Men du behöver absolut inte göra den om du inte vill eller redan har gjort den. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan tipsa om den här serien överlag bara för att den är så annorlunda mot det jag har läst tidigare. Sen vet jag inte om den passar in så bra i just "skräck"-kategorin. Jag är skeptisk mot skräckböcker, haha. Aldrig fastnat för någon eller tyckt att nån har varit obehaglig än så länge.

      Åh tusan, det har jag inte sett än. Kul! Ska kolla på det :D

      Radera

The Maleficent Seven

Serie/Series: Nej/No (dock lite osäkert/a bit unsure though). Författare/Author: Cameron Johnston. Genre: Fantasy. Språk/Language: Engels...