torsdag 25 juni 2020

Våreld / Spring fire

Serie/Series: Nej/No.
Författare/Author: Flera stycken/Multiple authors.
Genre: Antologi/anthology, Paranormal romance, Noveller/novellas.
Språk/Language: Svenska/Swedish.
Sidor/Pages: 429.



(English below)


Handling: Detta är en antologi bestående av 15 olika noveller som alla handlar om övernaturlig romans. Upplev tidsresor, mytologier, vampyrer, magiker och andra övernaturliga väsen tillsammans med svallande känslor och romantik!


Min åsikt om boken: Boken är utgiven av Seraf Förlag och om jag inte minns fel så fick jag hem den som recensionsex. Jag är egentligen lite anti just noveller och novellsamlingar, för jag tycker de är för korta, man hinner inte lära känna karaktärerna på djupet och så kan det vara lite för blandade berättelser, så jag orkar inte riktigt hänga med. Men jag tyckte omslaget var så jäkla snyggt, så jag tänkte att jag chansar och skrev att jag gärna tar emot ett ex. Plus att jag har noll erfarenhet av paranormal romance. Jag blev faktiskt förvånad, för novellerna höll en väldig hög standard och var alla intressanta på sitt sätt. Det gick en röd tråd genom varje berättelse och jag hade svårt att lägga ifrån mig boken. Jag tyckte den var riktigt bra! Även om alla noveller var bra, så var det några som föll mig extra mycket i smaken, bland annat "Drömvandrare" av Emelie Beijer, "Asterion" av Maria Lindgren och "Näcken" av Lina Davidsson. Om man gillar noveller eller är nyfiken på att läsa en samling väldigt bra noveller tycker jag definitivt man ska plocka upp den här boken, sätta sig på sin favoritplats och bara luta sig tillbaka, för det blir en jäkla resa mellan tid och rum!


Mitt favoritcitat ur boken: Jag har inte valt nåt citat den här gången, just för att det var så många olika berättelser, så det hade varit svårt att välja ut ett som inte avslöjar nåt om boken men som ändå gav en hint av handlingen.











💥        💥        💥        💥










Title: This is a swedish book so it doesn't have an english title, but the translation of the swedish title would be "Spring fire".


Story: This is an anthology composed of 15 different novellas about paranormal romance. Experience time travel, mythologies, vampires, magicians and other supernatural creatures along with exuberant emotions and romance!


My opinion of the book: The book is published by Seraf Förlag and if I remember correctly I got it as a review copy. I'm normal a bit anti novellas and anthologies, because I think they're too short, you don't get to know the characters in depth and it can be too many mixed stories that I can't really keep track of. But I liked the cover so much so I thought I'll take my chances and wrote that I'd love to get a copy. I also had zero experiences with paranormal romance. I was pleasently surprised, because the novellas held a very high standard and they were all interesting in their own way. There was a red thread through them all and I could hardly put the book down. I thought it was really good! Even though they were all very good, I do have som favorites; "Drömvandrare" (dreamwalker) by Emelie Beijer, "Asterion" by Maria Lindgren and "Näcken" (a water sprite in sweidish folklore) by Lina Davidsson. If you like novellas or are curious about a collection of very good novellas then you should definitely pick up this book, sit down in your favorite spot and lean back, because it will be a hell of a journey through time and space!


My favorite quote from the book: I didn't choose a quote this time because there were so many different stories, so picking just one line that doesn't spoil anything but gives a hint of the book would have been pretty much impossible.

6 kommentarer:

  1. Förstår att du tackade ja till det omslaget, jättesnyggt! Jag hade också lite svårt för noveller i början men nu älskar jag dem. (oftast) Speciellt dem som är lite läskiga eller fantasy. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag är svag för snygga omslag. Det kommer en till som heter "Höstglöd" och det omslaget var också så jäääkla snyggt! Älskar när man tänker till lite och försöker göra omslagen mer lockande och iögonfallande. Vad brukar du läsa för noveller? Eller ja, har du nåt tips? Har du lät novellsamlingar mest eller individuella?

      Radera
    2. Du, samma här! Snygga omslag... det börjar bli ett beroende haha! Jag behövde bara läsa ordet "Höst" så var jag såld. Den måste jag hålla utkik efter!! :D

      Jag brukar varva lite mellan noveller. Tycker bäst om skräck och fantasy. Poe och Lovecraft funkar ju alltid men jag tog en runda i biblioteket och hittade några. (Jag har inte läst alla noveller i dem än, men dem jag har läst har varit bra.))

      "Hex Life: Wicked New Tales of Witchery"
      https://www.adlibris.com/se/bok/hex-life-wicked-new-tales-of-witchery-9781789090345

      "Toil & Trouble: 15 Tales of Women & Witchcraft" (Snyggt omslag irl)
      https://www.adlibris.com/se/bok/toil-trouble-15-tales-of-women-witchcraft-9781335016270

      "Winter Magic"
      https://www.adlibris.com/se/bok/winter-magic-9781471159824

      "Steampunk-sagor"
      https://www.adlibris.com/se/bok/steampunk-sagor-berattelser-fran-en-svunnen-framtid-9789198216127

      "Rovdjur : samlade skräcknoveller"
      https://www.adlibris.com/se/bok/rovdjur-samlade-skracknoveller-9789175579627

      "Bortom portalen"
      https://www.adlibris.com/se/bok/bortom-portalen-en-novellantologi-fran-fantastikportalen-9789198226768

      Sorry för ett långt och "fult" inlägg och du behöver inte alls kolla upp några av dem om du inte vill. Men säg bara till om du vill ha några mer tips. :)

      Radera
    3. Tack för tips! Ska kolla upp det. Alltid roligt när man lär sig nåt nytt och får tips på vad man kan fortsätta läsa.

      Radera
  2. Åh, vad glad jag blir för att du tyckte om min berättelse om Asterion. ��

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, vad skoj att det var du som hade skrivit den! Tyckte den var riktigt bra, nytänkande och mysig att läsa, verkligen toppen! :D

      Radera

The Maleficent Seven

Serie/Series: Nej/No (dock lite osäkert/a bit unsure though). Författare/Author: Cameron Johnston. Genre: Fantasy. Språk/Language: Engels...