fredag 29 maj 2020

Slaget om Salajak/ The Battle of Salajak

Serie/series: Ja, del 1/Yes, part 1.
Författare/Author: Johan Theorin.
Genre: Fantasy, historia/history, fiktion/fiction.
Språk/Language: Svenska/Swedish.
Sidor/Pages: 351.



(English below)


Handling: I norra Sverige finns en borg som heter Salajak där hwitrer bor. Bland människorna är de kända som "troll" och människoätare. Pesten har härjat bland folket och när hela gårdar slaktas av mystiska monster vill de kvarvarande människorna hämnas. De tänker utrota de onda hwitrerna och erövra borgen Salajak.
Med på resan till Salajak är bröderna Samuel och Niklis Egg. Deras bror Torsten gav sig iväg en gång i tiden för att slåss mot samma fiender men kom tillbaka som en förändrad man och de yngre bröderna drömmer om ära. Niklis vill bli viking medan Samuel vill bli riddare. Men det blir inte riktigt som de hade tänkt sig...
I 1300-talets Sverige finns inte bara pesten och hwitrer, utan även féer och lindormar vid sidan av kungar, riddare och bönder.


Min åsikt om boken: Detta är en bok för barn mellan 9-12 år men som jag gillade väldigt mycket. Den är lättläst och karaktärerna kanske inte har ett djup i sig, men det gör inget för jag tycker handlingen är spännande ändå. Jag älskar att det är en blandning av historia, fantasy och lite folktro/myt. Det är inte så att man bara tror på tomtar och troll, utan de finns faktiskt. Konflikten mellan hwitrer och människor är intressant för man vet inte riktigt hur den började. Boken överraskar också, för inget är riktigt som man tror heller. Jag tyckte väldigt mycket om den! Ser verkligen fram emot att läsa nästa bok i serien.


Mitt favoritcitat från boken:

"Wagner och hans män har brutna näsor, tjocka hårsvall och svarta skägg. Niklis ser inga gråa hår. Knektar lever väl inte länge nog för att få dem".
- sid 134.









💥        💥        💥         💥









Title: The title is just my translation, this book doesn't have an english title.


Story: In northen Sweden is a fortress called Salajak, where hwitrer lives. Among humans they are known as "trolls" and man eaters. The plague is ravaging the people and when whole farms are slaughtered by monsters the remaining humans want revenge. They're going to eradicate the evil hwitrer and seize Salajak.

On the journey to Salajak are the brothers Samuel and Niklis Egg. Their brother Torsten went to fight the same enemies once but came back as a changed man and the younger brothers long for glory. Niklis wants to become a viking while Samuel wants to be a knight. But things doens't really go the way they thought it would...
In Sweden during the 1300's there's more than the plague and hwitrer, like fairies and wyverns along side kings, knights and farmers.


My opinion of the book: This is a book for children between 9-12 years of age that I liked a lot. It's easily read and although the characters might not have a depth to them, it doesn't matter because I find the plot to be very suspenseful. I love the mix of history, fantasy and a bit of folklore/myths. It's not just that people believe there are fairies and trolls, but they actually exist. The book is also surprising, because nothing is at it seems. I liked it a lot and I'm really looking forward to the next book in this series.


My favorite quote from the book (my own translation):

"Wagner and his men has broken noses, thick manes and black beards. Niklis doesn't see any grey hairs. Soldiers probably don't live long enough to get them".
- page 134

6 kommentarer:

  1. Den här köpte jag på en rea men har inte läst den än. Men den låter väldigt bra och kul att höra att du tyckte om den. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte den var riktigt nice. Speciellt om man vill har något mer lättsmält men ändå intressant. Hoppas att du gillar den!

      Radera
  2. Blir lite nyfiken på den! Har gillat hans böcker i spänningsgenren :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då kanske detta vore nåt för dig! Undra om jag inte blev tipsad om den på din blogg? Har du den hemma? Eller var det kanske nån annanstans? Blir fundersam nu. Hoppas du gillar den om/när du väl läser!

      Radera
    2. Nej jag har den inte! Rotade precis runt bland mina olästa böcker inför en video så jag är helsäker på det :D

      Radera
    3. Jaså? Tusan också. Då har jag verkligen ingen aning om var jag hittade den, haha. Var nästan helt hundra på att det kom ifrån dig!

      Radera

The Maleficent Seven

Serie/Series: Nej/No (dock lite osäkert/a bit unsure though). Författare/Author: Cameron Johnston. Genre: Fantasy. Språk/Language: Engels...