söndag 13 oktober 2019

Spegeln i rummet utanför

Serie/Series: Nej/no.
Författare/Author: Stina Nilsson Bassell.
Genre: Skönlitteratur/fiction.
Språk/Language: Svenska/Swedish.
Sidor/Pages: 346.

(English below)


Handling: År 1673 flyr en kvinna från sin gård i Småland, bort från mord, förtryck och galenskap. På vägen träffar hon människor som antingen hjälper henne på vägen eller försöker tjäna en hacka på att hon är ett jagat byte. Kan hon undfly den ondska som jagar henne?

År 2006 lever Suset med sin man Classe och deras dotter Clara. Classe har varit mentalt frånvarande under flera månader och Clara vill inte umgås med sin familj, så Suset är ganska ensam. Hon är trött på sin egen familj och när hon besöker en äldre kvinna får hon en gammal skrivbok i handen om en kvinna som flyr för sitt liv flera hundra år tidigare och Suset är som uppslukad.


Min åsikt från boken: Detta är ett recensionsexemplar som jag fått av författaren och jag tackar så mycket för det! Tyvärr var inte detta en bok i min smak. Språket innehöll väldigt många (egna) liknelser, vilket ibland blev lite för abstrakt för mig, jag förstod inte riktigt vad som menades och det blev svårt att greppa helt enkelt.
I delen om Suset var det för många karaktärer att hålla reda på, som man också ibland hade svårt att förstå varför de var med, då de egentligen inte tillförde handlingen nånting. Boken kändes också lite för lång. När handlingen i sig var avklarad fortsatte boken ändå att rulla på och det kändes som att slutet var flera kapitel långt. Sedan så fanns det några skrivfel eller hur man nu ska uttrycka det, där Elsa istället blev till Emma, vilket ibland gjorde en väldigt förvirrad. Hände dock kanske bara 4 gånger eller så, men det störde ändå läsningen en del.

Jag gillade emellertid delarna om Elsa. De var riktigt bra, spännande och gripande. Där fastnade jag direkt! Det var lagom många karaktärer med och Elsa i sig var en intressant karaktär, så henne gillade jag väldigt mycket. Jag hade hellre läst en hel bok om henne och hennes flykt än om Suset och de andra människorna på ön Sanden. Jag upplevde inte att det fanns en röd tråd där. Exempelvis förstod jag inte det som hände Clara, vad var syftet med det? Och karaktären Villes betraktelser fyllde inte heller något större syfte. Det kändes som att det var många sidospår istället för ett huvudspår som med Elsa, där hennes berättelse var enkel att följa och hade en väldigt tydlig röd tråd.


Mitt favoritcitat från boken: Jag hittade tyvärr inget citat som jag fastnade för den här gången.








💥   💥   💥   💥








Title: It would be something like "The mirror in the room outside".


Story: In the year 1673 a woman is fleeing her home in Småland, away from murder, oppression and madness. On her way she meets people that will either help her or try to make a buck off of her escape. Can she outrun the evil that is chasing her?

In the year 2006 Suset is living with her husband Classe and their daughter Clara. Classe's been mentally absent for months and Clara doesn't want to be around her family, so Suset is pretty lonely. She's tired of her own family and when she visits an old lady she is handed an old note book about a woman fleeing for her life, several hundred years earlier and Suset is engulfed.


My opinion of the book: This is a review copy that I got from the author, so thanks alot for that! The book was unfortunately not my cup of tea. The writing consisted of alot of (own) metaphors that was a bit too abstract for me, I didn't really understand what was meant and it was simply hard to get.

In the part about Suset there were too many characters to keep track of and also hard to understand why they were there, since the really didn't bring anything to the story. The book also felt a bit too long. When the story in itself was finished the book still kept going and it felt like the ending was several chapters long. There were also some errors or whatever they're called, where Elsa became Emma and it was a bit confusing. It only happened like 4 times or so, but it slightly disrupted the flow of reading.

I did however like the parts with Elsa. They were really good, suspenseful and gripping. I was stuck immediately! There was just the right amount of characters in those bits and Elsa was a very interesting character, so I liked her alot. I would rather have read a whole book about her and her escpate than about Suset and the other people on the island Sanden. I didn't feel like there was a a coherent storyline there. Like the thing that happened to Clara, what was the purpose of that? And the character Ville's thoughts and comments didn't really have a purpose. It just felt like a lot of sidetracks instead of a main storyline unlike the one about Elsa. Her story was easy to follow and had a purpose to it.


My favorite quote from the book: I did not find a quote that stuck with me this time unfortunately.

2 kommentarer:

  1. Vad uppfriskande att läsa en recension som inte bara lovordar en bok. Och framförallt att du tydligt lyfter vad det är du inte gillar i boken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tur att du tycker det! Känns lite "fult" med negativa recensioner på nåt sätt, eller så är det vara nåt jag har fått för mig. Tack också för komplimangen! Jag försöker nämligen lära mig hur man ger konstruktiv kritik, för jag tycker det är så svårt (mest för att jag är klumpig av mig och rörig i skallen), så kändes skönt ändå att det var tydligt uttryckt av mig.

      Radera

The Maleficent Seven

Serie/Series: Nej/No (dock lite osäkert/a bit unsure though). Författare/Author: Cameron Johnston. Genre: Fantasy. Språk/Language: Engels...