söndag 7 november 2021

DNF - Did not finish

(English below)


Det är väldigt sällan jag inte läser klart böcker. När jag läser faktaböcker t.ex. brukar jag varva med en skönlitterär bok, just för att det inte ska bli för mycket i huvudet för en med all fakta. Det brukar funka bra. Men den här gången funkade det inte alls.
Jag började läsa nedanstående bok på semestern i juli och har fortfarande inte läst klart den efter 4 månader. Jag får nog helt enkelt inse att jag aldrig kommer göra det heller. Dick Harrison är dock min favorithistoriker så det känns lite synd. Men just den här boken var för packad med fakta. Det var för mycket namn, årtal och grejer. Jag höll inte reda på nånting, så det gick inte. Å andra sidan borde jag väl ha insett det redan från början med tanke på antalet sidor (den är ju ganska tjock), men så insiktsfull är inte jag! Boken handlar om de kristnas korståg i Jerusalem men också här i Norden och Europa. Det i sig kan vara fascinerande, att få reda på hur man tänkte och kände, men som sagt... för mycket fakta för min hjärna.

Hur gör ni med böcker som inte riktigt faller er i smaken? Läser ni alltid ut dem eller ger ni upp innan dess?


It's not often that I don't finish reading a book. When I read non fiction I usually switch between it and a fiction book, so my brain doesn't overload on all the fact. It usually work very well but not this time.
I started reading the book above on my vaction i july and still haven't finished it after 4 months. I guess I just have to realise that I won't either. Dick Harrison is my favorite historian so it feels a bit sad. But this book was just too packed with facts. Too many names, years and stuff. I just couldn't keep track of anything so I couldn't finish it. On the other hand I probably should have realised that from the beginning considering the amount of pages (it's pretty thick), but I'm not that insightful!
The book is about the christian crusades in Jerusalem but also here in the Nordic countries and Europe. It can be fascinating, to get to know what they thought and felt, but as I said... Just too much facts for my brain.

What do you do with books that's not your cup of tea? Do you always finish them or do you give up before then?

4 kommentarer:

  1. Jag tyckte denna lät jätteintressant och jag gillar ju historia så det är inte så konstigt. Jag brukar varva med att lyssna på boken också om det blir för mycket :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om man orkar med all fakta så kan den definitivt vara läsvärd! Men den är på cirka 500 sidor och jag kände att det var lite väl mycket. Faktaböcker ska gärna vara korta och koncista. I alla fall för min del.

      Radera
  2. Jag har blivit bättre på att ge upp böcker jag inte gillar. Känns onödigt att tvinga mig igenom när det finns så många andra böcker jag vill läsa. Men ibland, av någon anledning, läser jag ut dom. Så helt har jag inte lyckats ännu :P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är bra! Man ska inte ödsla tid på nåt som inte funkar, egentligen. Jag har dock svårt med det där, för jag tycker inte det riktigt går att recensera en bok utan att läsa klart den. Men å andra sidan är väl en DNF också en recension/betyg i sig.

      Radera

The Maleficent Seven

Serie/Series: Nej/No (dock lite osäkert/a bit unsure though). Författare/Author: Cameron Johnston. Genre: Fantasy. Språk/Language: Engels...