tisdag 2 mars 2021

Gargantis.

Serie/Series: Ja, del 2/ Yes, part 2.
Författare/Author: Thomas Taylor.
Genre: Fantasy, middle grade.
Språk/Language: Svenska/Swedish.
Sidor/Pages: 315.


(English below)


Handling: Herbie råkar ut för något väldigt mystiskt på ett av sina arbetspass på Hotell Pärlbåten. En man med huva kommer fram till hans disk och lämnar in en sorts snäcka. Mannen skrämmer Herbie av någon anledning och innan han vet ordet av det dyker ännu en mystisk sak upp, nämligen en glasflaska. Den verkar innehålla något väldigt underligt och det blir upp till Herbie, hittegodsaren på hotellet, att bestämma vem som är den rätta ägaren till flaskan. Tillsammans med sin vän Violet försöker de lösa mysteriet samtidigt som en väldig storm hotar att slita itu Avgrundens havsbad. Kan flaskan och stormen hänga ihop?


Min åsikt om boken: Nu när jag har läst boken känner jag mig lite dum, haha. Första boken "Malamander" har jag på engelska och jag trodde att den här boken var fristående, så jag köpte den på svenska. Först nu inser jag ju att de här böckerna ingår i en serie. Men jaja, jag får väl köpa om någon av böckerna och ge kopian till en vän.
Hur som, jag tyckte boken var så spännande, underhållande och väldigt mysig. Herbie är en sån sympatisk och fin karaktär. Han känns så snäll, intelligent och ödmjuk, vilket jag gillar. Violet är också en väldigt bra karaktär, då hon har skinn på näsan och är smart. Själva mysteriet var också genomtänkt och bra, jag visste inte alls vad som skulle hända härnäst. Det var ett äventyr från början till slut faktiskt. Plus att man fick veta lite mer om Herbies mystiska bakgrund.
Det här var också den sista boken jag läste i februari.

I betyg ger jag boken 4 av 5 💀


Mitt favoritcitat ur boken:

"Ljuset fladdrar runt mot mig. Det blixtrar till och det kommer en smäll när den ger ifrån sig en miniatyrblixt. En gammal teddybjörn i min låda med kvarglömda leksaker exploderar i en puff av stoppning och rök precis invid mitt huvud".
- Sid 89.




💥        💥        💥        💥





Story: Something mysterious happens to Herbie on one of his work shifts at Gran Nautilus Hotel. A man with a hood approaches his desk and turns in a sorts of seashell. The man frightens Herbie for some reason and before he knows it another mysterious thing shows up, a glass bottle. It seems to contain something very odd and it'sup to Herbie, the Lost-and-Founder at the hotel, to find out who's the rightful owner to the bottle. Together with his friend Violet he tries to solve the mystery while a huge storm treathens to tear Eerie-on-Sea to pieces. Can the bottle and the storm be connected?


My opinion about the book: Now when I've read the book I feel a bit stupid, haha. I have the first book "Malamander" in english and I thought this book was a stand alone, so I bought it in swedish. I didn't know they're a part of a series. Oh well, I guess I have to buy one of them again and give away the other copy to a friend or something.
Anyway, I thought the book was suspenseful, entertaining and very cosy. Herbie is such a sympatethic and nice character. He seems so nice, intelligent and humble, which I like. Violet is also a very good character, because she's tough and smart. The mystery itself was well thought through and good, I had no idea what was going to happen next. It was an adventure from start to finish. Also you got to know a but more about Herbies background.
This was also the last book I read in February.

I give it 4 out of 5💀


My favorite quote from the book (my own translation):

"The light flutters towards me. It flashes and there's a bang when it sends out a miniature lightning. An old teddy bear i my box of forgotten toys explodes in a puff of stuffing and smoke right beside my head".
Page 89.

2 kommentarer:

  1. Jag köpte faktiskt Malamander nu på rean så det bådar ju gott att du tyckte om tvåan i alla fall! ;D Sånt där kan jag också råka ut för. Jag är världsbäst på att hitta en bok för att sen upptäcka att den är en fortsättning i en serie. Gah! Men det kanske går alldeles utmärkt att läsa Malamander efter Gargantis?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skulle definitivt läsa Malamander först! Gargantis återknyter en del till Malamander och skulle avslöja typ slutet av första boken.

      Så irriterande när det inte står tydligt om boken är en del av en serie eller inte! Det är en bra sak med Scifibokhandeln för på deras prislapp står det om boken tillhör en serie eller inte.

      Radera

The Maleficent Seven

Serie/Series: Nej/No (dock lite osäkert/a bit unsure though). Författare/Author: Cameron Johnston. Genre: Fantasy. Språk/Language: Engels...