måndag 22 mars 2021

Baphomet.

Serie/Series: Ja, del 2/Yes, part 2.
Författare/Author: Capes.
Genre: Urban fantasy.
Språk/Language: Engelska/English.
Sidor/Pages: 414.


(English below)



Obs! Potentiella spoilers nedan!


 


Handling: Dalia vaknar upp i ett okänt hus efter en lång koma och inser att hon är tillbaka hos Aion. Hon är för svag för att göra något åt situationen så hennes plan är att bli friskare och starkare för att kunna återvända till Decagon. Ledaren för Aion, Rourke, har dock andra planer för Dalia. Hon har något han vill ha och han skyr inga medel för att få det, oavsett om hon kan fara illa av det eller inte...
Drömvärlden är avstängd för Dalia så hon kan inte kontakta Decagon den vägen, istället måste hon försöka hitta allierade bland sina fiender, men det är lättare sagt än gjort.


Min åsikt om boken: Jag fullkomligt älskade första boken "Decagon". Den var så olik något annat jag läst tidigare. Jag såg därför fram emot att läsa uppföljaren. Jag vet dock inte om jag kanske var på fel humör eller vad det var, men "Baphomet" kändes lite... mild i jämförelse med 1:an. Jag tyckte det var ett par upprepningar i första delen och tiden det tog för Dalia att bli bättre var lite seg. Men när tempot väl ökade på så var det en jäkla resa, men vägen dit kändes en aning för lång.
Jag älskade detaljerna kring Aions och Dalias förflutna, jag hade gärna läst mer om det! Ofantligt intressant och spännande. Sedan gillar jag också tidshoppen mellan dåtid och nutid. Det är ett smart sätt att berätta om en karaktärs förflutna utan att bara rada upp det.
Boken var helt klart läsvärd, men hade önskat lite mer tempo överlag. Ser dock fram emot den tredje och sista boken!

I betyg får boken 3.5 av 5💀


Mitt favoritcitat från boken:

"In peace, I burn.
As though She has a thousand hands, the Reaper envelops me. Her spindly fingers, massive and burnt, engulf me limb by limb and form a casket over my body"
.
- Sid 3.



💥       💥       💥       💥




Warning! Potential spoilers below!




Story: Dalia wakes up in an unknown house after a lenghty coma and realises she's back with the Aion. She's too weak to do anything about the situation so her plan is to get healthy and strong enough to return to Decagon. The leader for Aion, Rourke, has other plans for Dalia though. She has something he wants and he doesn't shy away from doing what he must in order to get it, no matter what...
The Dreaming is closed off to Dalia so she can't contact Decagon that way, instead she must try to find allies among her enemies, which is easier said than done.


My opinion about the book: I really loved the first book "Decagon". It was unlike anything I've ever read before. Therefor I really looked forward to read the sequel. I don't know if I wasn't in the right mood or what it was, but "Baphomet" felt a bit... bland in comparison to the first book. There were some repetitive parts in the beginning and the time it took for Dalia to get better was a little too slow. But when the pace picked up speed it became a hell of a journey, but the way there was bit tardy.
I loved the details around Aion's and Dalia's past, I'd love to read more about that! Extremley interesting and suspenseful. I also liked the time jumps between the past and the present. It's a smart way of describing a character's past without just lining it upp.
The book is worth a read, I just wished it had a faster pace over all. I do really look forward to the third and las book!

I give it 3.5 of 5💀


My favorite quote from the book:

"In peace, I burn.
As though She has a thousand hands, the Reaper envelops me. Her spindly fingers, massive and burnt, engulf me limb by limb and form a casket over my body"
.
- Page 3.


2 kommentarer:

  1. Synd att den inte var lika bra som den första. Hoppas nästa bok blir bättre. :) Ibland känns tvåan i en trilogi som den lite svagare. Eller det kanske bara är jag. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag tycker ofta att tvåorna är sämre i trilogier. Vet inte varför det är så? Verkar vara svårt att skriva stabila trilogier.

      Radera

The Maleficent Seven

Serie/Series: Nej/No (dock lite osäkert/a bit unsure though). Författare/Author: Cameron Johnston. Genre: Fantasy. Språk/Language: Engels...