fredag 1 januari 2021

Läsplaner för 2021 / Reading plans for 2021.

(English below)


Gott nytt år på er! Nu håller vi tummarna för att 2021 blir mycket bättre än föregående skitår. Det var inte mycket som gick bra då för min del i alla fall. Men nu tar vi nya tag.
Jag brukar inte göra upp planer vad gäller min läsning utan kör på som jag brukar, men nu känner jag ändå för att sätta upp ett mindre mål. Jag vill läsa om Grishaverse-trilogin av Leigh Bardugo med tanke på att det snart kommer en tv-serie baserade på den och Six of Crows-böckerna. Senaste jag läste Grishatrilogin var ju säkert 7 år sedan så jag minns inte så mycket. Jag är inte den som brukar läsa om böcker heller, men nu får jag nog ändå göra det om jag ska hänga med i serien.
Sedan vill jag försöka läsa ett par klassiker under året. Exakt vilka vet jag inte ännu. Jag har några i mina ägor men jag tar gärna emot tips! De få klassiker jag har läst har varit sådär (bl.a. "Dorian Grey" av Oscar Wilde på originalspråk, vilket innebär 1800-talsengelska och skrivande), så det är därför jag har undvikit det men samtidigt kan det ju finnas ett par pärlor som är värda att läsas.

Har ni några läsmål/planer för 2021?


Happy new years! Let's hope 2021 will be a lot better than last year's disaster. Not much went well for me last year but let's start fresh again.
I usually don't have plans regarding my reading, I just keep going like I've always done but I do feel like I should have a smaller goal this year. I want to reread the Grishaverse triology by Leigh Bardugo because of the upcoming tv-serier based on that and the Six of Crows books. I think it was 7 years ago I read the Grishaverse books last time, so I don't remember much. I normally don't reread books either, but I guess I have to now if I want to keep up with the tv-serier.
I also want to try and read some classics during the year. I don't know for sure which ones. I have some on my shelves but I would gladly take suggestions! The few classics I've read have been a bit so-so (like "Dorian Grey" by Oscar Wilde on original language, which means 1800's english and writing), so that's why I've avoided them but at the same time there could be a couple gold nuggets worth reading.

Do you have reading goals/plans for 2021?

6 kommentarer:

  1. Låter som bra planer tycker jag! :) Jag har aldrig läst Grishavere-trilogin men i år kanske det äntligen blir av. Och vilka snygga utgåvor du har på bilden! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan verkligen rekommendera Grishaverse! De är ganska speciella, med tanke på att de kom ut för 8 år sen och folk pratar om dem fortfarande. Leigh Bardugo är en rätt bra författare, i alla fall när det gäller fantasy.
      Och tack! Just de böckerna är så häftiga. Önskade att fler böcker såg ut så.

      Radera
  2. Jag har inga läsmål egentligen. Har ju de där 10 böckerna jag vill få läst under året. Sedan ska jag koncentrera mig mer på de egna böckerna och ta emot mindre recensionsexemplar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker det låter vettigt med färre recensionsexemplar. Nu vet jag inte hur andra gör, men har fått uppfattningen om att de flesta prioriterar recensionsexemplar först och läser de böcker de själva vill när de kan typ. Låter lite väl styrt tycker jag. Jag skulle nog förlora läslusten, men samtidigt förstår jag att man vill prioritera receex.

      Radera
  3. Jag har fått så många som tipsat mig om den där serien, och alla älskar Six of Crows så jag kollade upp den och det låter som en bok som skulle passa mig perfekt men då måste man ha läst dem andra också eller hur? För att förstå dem?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Six of Crows och Grishaverse-trilogin är två olika serier/världar, så det spelar absolut ingen roll vilken av dem du läser först! Vet faktiskt inte varför tv-serien ska handla om båda samtidigt, då det egentligen är två helt olika världar. Så jag är lite skeptisk till hur de ska få ihop det. De handlar inte ens om samma saker. Men kan bli spännande ändå!

      Radera

The Maleficent Seven

Serie/Series: Nej/No (dock lite osäkert/a bit unsure though). Författare/Author: Cameron Johnston. Genre: Fantasy. Språk/Language: Engels...