tisdag 31 december 2019

Vålnadernas historia/The History of Ghosts

Serie/Series: Nej/No.
Författare/Author: Magnus Västerbro.
Genre: Fakta/Non fiction.
Språk/Language: Svenska/Swedish.
Sidor/Pages: 403.


(English below)


Handling: Varför envisas människor att tro på spöken och ett liv efter döden? Är denna tro något nytt eller har människor alltid trott på spöken? Hur har samhället under årtusenden hanterat detta med döden, kroppar, begravningar och spökhistorier? Finns det ens något bevis för ett liv efter döden? Vad säger vetenskapen och vad säger de troende?


Min åsikt om boken: Magnus Västerbro inleder denna bok med att berätta om sin egen dödsångest och fascination för det övernaturliga, även om han inte tror på ett liv efter döden och jag tycker just sånt här är fasligt intressant. Jag personligen har svårt att förstå dödsångest och behovet av att känna att det finns någonting "mer" i både livet och efter döden. Jag är väl sådär tråkigt logiskt lagd, men samtidigt tycker jag det är oerhört skönt att känna att jag lever bara för att jag föddes och att livet är mitt att göra vad jag vill med. Jag inbillar mig att jag är mer här och nu jämfört med de som ser fram emot ett liv efter döden, eftersom jag anser att det inte finns något mer efter döden. Det är slutet och jag har bara ett liv, så bäst att passa på att leva det så bra jag kan här och nu, ungefär.

Men samtidigt förstår jag, logiskt sett, att en del människor har behov av tröst i form av att man får träffa anhöriga efter döden till exempel, men det är inget jag själv kan tro på. Man kan alltid hoppas, men det är inget jag förlitar mig på. Den här boken är oerhört utförlig vad gäller utvecklingen av spöken och livet efter döden från antikens Grekland fram till modern tid. Författaren slår även hål på myten om att alla människor som levde förr var religiöst troende, för det stämmer inte alls. Ateister och skeptiker har alltid funnits, men har varit tillåtna i större eller mindre skala genom tiderna. Är man intresserad av spöken, livet efter döden och människors utveckling så kan jag verkligen tipsa om denna bok. Den är packad med fakta och man får träffa olika personer som antingen försökt bevisa att spöken finns eller inte och hur det togs emot av det övriga samhället. Boken får en också att fundera på hur man själv tänker kring frågan. Väldigt bra faktiskt!

Det enda jag personligen tyckte var lite jobbigt var just all fakta, haha. Men det är trots allt en faktabok. 400 sidor ren fakta kan dock vara jobbigt att ta in, så ett tips är att varva med en annan bok medan man läser denna, annars är det lätt att man kanske tröttnar eller tappar läslusten lite. Det är det som kan vara lite tråkigt med just faktaböcker, det är mycket att ta in. Det är dock inte just den här specifika bokens fel, utan det handlar ju mer om hur jag funkar. Så inget negativt om boken i sig! Tyckte den var riktigt bra faktiskt.


Mitt favoritcitat ur boken:

"Om något, skrev Frank Podmore, en av rörelsens egna historiker, så har vi funnit att det vi levande ser när vi försöker se in i de dödas rike framför allt är skuggorna vi själva kastar - våra egna drömmar och förhoppningar, projicerade in i dunklet på den andra sidan".
- Sid 332.









💥        💥       💥        💥









Story: Why do people insist in believing in ghosts and life after death? Is this belief something new or have people always believed in ghosts? How has society handled death, bodies, funerals and ghost stories through out the millennia? Is there any proof of life after death? What does science and the believers say?


My opinion of the book: Magnus Västerbro starts off this book by writing about his own fear of death and fascination for the paranormal, even if he's not a believer in life after death and I find stuff like this to be very interesting. I personally don't understand fear of death and the need to feel like there's something "more" in life and after death. I guess I'm one of those really boringly logical people, but at the same time I think it's very comfortable to feel that I live because I was born and that life is mine to do whatever I want with. I think that I'm more present here and now compared to those who look forward to a life after that, since I don't believe there's nothing more after death. It's the end and I only have one life, so I better live it as well as I can, kind of.

But at the same time I can, logically, understand that some people have the need to be comforted by the thought that you'll meet your loved ones again after death, but I can't believe it myself. One can always hope, but it's nothing I put my faith in. This book is very extensive when it comes to the development of ghosts and life after death from the ancient greeks to the modern world. The author also dispels the myth that everyone in the past were religious believers, because that's not true. Atheists and sceptics has always been around, but they've been accepted more or less depending on the time. If you're interested in ghosts, life after death and the development of humanity than this book is perfect! It's packed with facts and you get to meet different people who either tried to prove that ghosts existed or not and how that was seen by society over all. The book makes you think of your own view on the matter. Really good actually!

The only thing I personally found a bit hard was all the facts, haha. But it's a non fictional book after all. 400 pages of pure facts can be hard to handle, so a tip is to alter between this book and another one, so you don't get fed up, because the hard part with non fiction is all the facts and that it can get too much at times. It's not this particular book's fault, it's more how I work. So nothing negative about the book itself. I liked it alot!


My favorite quote from the book (my own translation):


"If anything, Frank Podmore, one of the movements own historian, wrote, we've found that what the living see when we try to look into the realm of the dead, is over all the shadows we cast by ourselves - our own dreams and hopes, projected into the mist of the other side".
- Page 332.

2 kommentarer:

  1. Jag har funderat på att läsa den här! Men det kanske får bli en slow but steady bok framöver då om den är lite tung i faktan :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det beror i för sig på hur man är när det gäller faktaböcker. En del verkar ju kunna läsa dem rakt upp och ner utan problem. Jag kan snabbt bli lite för mätt, så måste nästan varva med nåt annat för att inte tröttna. Men boken i sig är jäkligt bra och intressant!

      Radera

The Maleficent Seven

Serie/Series: Nej/No (dock lite osäkert/a bit unsure though). Författare/Author: Cameron Johnston. Genre: Fantasy. Språk/Language: Engels...