söndag 8 december 2019

Mellody Looh - Födelsemärket

Serie/Series: Ja, del 1 av 3/Yes, part 1 of 3.
Författare/Author: Gabriella P. Kjeilen.
Genre: Fantasy.
Språk/Language: Svenska/Swedish.
Sidor/Pages: 347.
Förlag/Publishing company: Seraf Förlag.





(English below)


Handling: Erika är en ung tjej som bor i Jönköping utan någon familj. Hon var med om en olycka och förlorade alla minnen från sitt liv innan dess. Hon är bara 17 år gammal och går i skolan, men annars bor hon ensam i en liten vindslägenhet.
Hon har ett konstigt märke på halsen som ibland både bränner till och växer sig större, men Erika förstår inte varför eller vad det betyder. Hon känner sig inte riktigt hemma bland människorna runt sig, men kan inte heller förstå hur det kommer sig.
En dag får hon besök av en varelse med röda ögon och det förändrar hela hennes liv. Hon får veta att hon har ett hem, att hon inte heter Erika och att hon har speciella krafter samt ett betydelsefullt öde. Men kommer hon att välja rätt sida? Är hon Lavidas frälsare eller ondskans förkämpe?


Min åsikt om boken: Alltså, jag är så glad över att svensk fantasy börjar ta fart och synas mer! Om det är något jag har saknat så är det verkligen fantasy på svenska av svenska författare. Och det är synd att så många stora förlag är för fega för att våga satsa på det, istället kör de på med sina tråkiga kokböcker och de där jäkla deckarna. Verkar vara det enda man tror säljer i Sverige. Men inte konstigt om det inte finns nåt annat att välja på?
Så jag är enormt glad över alla dessa svenska författare som skriver fantasy och ger ut sina böcker, för det behövs! Den marknaden går ju knappt att mätta!

Jag tyckte den här boken var fasligt spännande, välskriven och intressant. Den har nästan allt kändes det som. Det finns klassiska fantasydelar men också lite inslag av scifi på nåt sätt, med sina olika planeter och solsystem, lasergrejer och rymdkapslar, teleportering osv. Riktigt uppfräschande med en blandning på det sättet. Jag gillar idén med en värld full av olika typer av varelser (så som häxor, troll, féer, formskiftare, drakar osv) men i ett annat solsystem. Sån rolig grej liksom!
Boken har också allt annat från spänning och drama till kärlek och action. Det händer mycket nästan hela tiden men utan att för den delen bli för mycket. Jag gillar också hur handlingen vävs ihop allt eftersom och jag tyckte den hade en väldigt bra takt/fart. Det var aldrig tråkigt/långsamt men det var inte heller för fartfyllt för att man inte skulle hänga med. Så precis lagom.
Jag kommer definitivt läsa de andra två delarna, för den här serien får man absolut inte missa!



Mitt favoritcitat:

"Min kära Mellody, om du bara visste vad som väntar dig", viskade han, även om ingen hörde honom. "Jag är övertygad om att när tiden är inne kommer du välja rätt. Och jag kommer att finnas för dig, mitt barn. Ända till mitt sista andetag".
- sid 8










💥        💥        💥        💥











Title (translation): Mellody Looh - The Birthmark.

Story: Erika is a young girl living in Jönköing without any family. She was in an accident and lost all her memories of her life before then. She's only 17 years old and goes to school, but besides that she lives alone in a small attic flat.
She has a weird mark on her throat that sometimes both burns and grows bigger, but Erika doesn't know why or what it means. She doesn't quite feel at home with people around her but she doesn't understand why.
One day she is visited by a creature with red eyes and that changes her whole life. She learns that she does have a home, that her name isn't Erika and that she has special powers and an important destiny. But will she choose the right side? Will she become Lavida's saviour or the champion of darkness?


My opinion of the book: I am so happy about swedish fantasy taking off and getting more attention! If there's something I've missed it's fantasy in swedish by swedish authors. And it's too bad that big publishin companies are too coward to invest in it, instead they go with their boring cook books and those damn crime books. Seems like that's the only thing they think will sell in Sweden. But no wonder if there's nothing else to choose from?
So I am very happy that all these swedish fantasy authors are sticking their chin out and publishes their own books, because there is a need for it!

I thought this books was really suspenseful, well written and interesting. It felt like it had almost everything. There are classic fantasy parts but also some elements of sci fi in a way with different kinds of planets and solar systems, lazer stuff, space pods, teleportations and so on. Felt really refreshing with a mix like that. I like the idea of a world full of different kinds of creatures (like witches, trolls, fairies, shape shifters, dragons and so on) but in another solarsystem. Such a fun thing!
The books has everything from adventure and drama to love and action. There's alot going on almost all the time but without it being too much. I like how the plot is knitted together along the way and I think the speed of it all was just perfect, not too fast and not too slow either. Just about right.
I will definitely read the other two parts, because this series is a must!

Mitt favoritcitat från boken: (my own translation)

"My dear Mellody, if only you knew what's waiting for you", he whispered, even if no one heard him. "I'm convinced that when the time comes you'll make the right choice. And I will be there for you my child. Until my last breath".
- page 8


2 kommentarer:

  1. Åh den här har jag missat! Den låter riktigt intressant! Håller helt och hållet med dig om att förlagen är väldigt dåliga att satsa på fantasy. Det finns en stor lucka att fylla där tycker jag. Likadant tycker jag det är med dystopier och skräck. Det verkar heller inte finnas så mycket av. Inte om man jämför med alla deckare och feelgood. Eller så kanske det är jag som har svårt att hitta dem. :P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då är det ett hett tips! Gillade första boken väldigt mycket :D Så härligt när man kan läsa bra fantasy på svenska som inte är översatt. Nä, det finns mycket att efterfråga när det gäller stora, svenska bokförlag. De tar bara det säkra före det osäkra och på ett sätt förstår jag det, men blir så himla tydligt att det BARA handlar om pengar, inte om själva böckerna i sig.

      Radera

The Maleficent Seven

Serie/Series: Nej/No (dock lite osäkert/a bit unsure though). Författare/Author: Cameron Johnston. Genre: Fantasy. Språk/Language: Engels...