tisdag 30 mars 2021

Stormens öga/Siege and storm.

Serie/Series: Ja, del 2/Yes, part 2.
Författare/Author: Leigh Bardugo.
Genre: Fantasy.
Språk/Language: Svenska/Swedish.
Sidor/Pages: 336.


(English below)






OBS! Potentiella spoilers nedan!
 
 





Handling: Alina har flytt Ravka tillsammans med Mal. De har tagit sig över havet till okänt land men måste hela tiden se upp, för Skuggmästaren lever och har bara blivit starkare. Alina är den enda som kan stoppa honom, men inte ens hon känner sig stark nog. Just när hon börjat tro att de kanske har klarat sig undan blir de tillfångatagna och förda tillbaka mot Ravka. Men vägen dit är kantad av överraskningar och till slut vet inte Alina vem som är vän eller fiende. Snart är hon tillbaka på känt territorium men den här gången måste hon även hantera misstro, intriger och skvaller samtidigt som hon försöker bygga upp en ny armé.


Min åsikt om boken: Det här är en omläsning inför den kommande Netflixserien. I den här delen av trilogin får vi möta Nikolai (som boken "King of Scars" handlar om) och han verkar vara en ganska speciell filur. Jag förstod aldrig riktigt folks besatt av just Nikolai, varken i de här böckerna eller i hans egna, för jag tyckte han verkade rätt dryg i det långa loppet. I korta stunder funkar han men inte mer än så.
Hur som, likt andra serier och trilogier är andra boken klassiskt svag och lite seg. Jag vet inte riktigt varför det är så svårt att skriva en bra uppföljare? Bok 1 och 3 brukar generellt vara bra, men sällan bok 2. Är det svårt att portionera ut berättelsen på ett bra sätt eller är det nåt knep bokbranscher kör med för att få ut fler böcker? Jag vet inte, jag är inte författare så har ingen koll. Men det är ett intressant fenomen. Jag tycker den här boken var lite tjatig, det är mycket av samma funderingar och samtal som sker. Det händer inte så värst mycket, förutom precis i början och i slutet. Allt däremellan är nåt sorts väntrum.
Man kör även med det billiga tricket att det knakar i fogarna hos kärleksparet och det blir missförstånd efter missförstånd osv. Det är också lite tråkigt och fantasilöst. Men överlag tyckte jag boken var helt ok.

I betyg får boken 3 av 5💀


Mitt favoritcitat från boken: 

"Vad ser de? undrar jag. Ännu en priveligierad grisha på väg till sitt trygga, praktfulla palats på kullen medan de lagat mat över öppen eld och sover i skuggan av en stad som vägrar släppa in dem? Eller något värre? En lögnare? En bedragare? En flicka inbilsk nog att framställa sig själv som ett livs levande helgon?"
- Sid 184.





💥        💥        💥        💥








Warning! Potential spoilers below!
 
 
 
 
 
 

Story: Alina had fled Ravka together with Mal. They've managed to cross the sea to an unknowns land but must be on high alert all the time, because the Darkling is alive and even stronger now. Alina is the only one who kan stop him but she doesn't feel strong enough. Just when she thought they had made it someone captures them and brings them back to Ravka. But the journey there is riddled with surprises and eventually Alina doesn't know who's a friend or foe. Soon she's back on familiar territory but this time she must handle mistrust, intrigues and gossip while she tries to build a new army.
 

My opinion about the book: This is a reread for the upcoming Netflix series. In this part of the triology we meet Nikolai (that the book "King of Scars" is about) and he seems to be a bit special. I never really understood people's obsession with Nikolai, in this book or in his own one, because I feel like he's just annyoing in the long run. I can handle him in short moments but that's it.
Anyway, like other series and triologies the second book is weak and a bit slow, in a classic way. I don't know why it seems so hard to write good sequels? Book 1 and 3 are generally pretty good but that is rare for book 2. Is it hard to portion out the story in a good way or is this a trick the book business runs with to get more books out? I don't know, I'm not an author so I have no idea. But it's an interesting phenomenon. I think this book was a bit repetitive, there are a lot of the same reflections and conversations happening. Not much happens, except for right in the beginning and the end. Everything in between is like a waiting room.
There's also the cheap trick with trouble in paradise when it comes to the love interest and there are misunderstandings after misunderstandings and so on. That's a bit boring and unimaginative. But overall I think the book was alright.
I give it 3 of 5💀

My favorite quote from the book (my own translation):

"What do they see? I wonder. Yet another privileged grisha on her way to her safe, magnificent palace on the hill while they cook food over open fire and sleep in the shade of a city that refuses to let them in? Or something worse? A liar? An imposter? A girl conceited enough to make herself look like a living saint?"
- Page 184.


4 kommentarer:

  1. Den här serien har jag som mål att i alla fall påbörja det här året. Den har väntat länge i bokhyllan och den låter spännande! Håller tummarna för att trean är bättre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har du tänkt se Netflixserien? Eller du kanske inte har det. Tror dock den kommer bli värd att se, för trailern såg helt galet bra ut! Men serien är bra, dock slår den inte Six of Crows-duologin. Har du läst den?

      Radera
    2. Jag visste faktiskt inte att den skulle som serie om jag ska vara ärlig, haha! :D Men absolut, jag skulle gärna testa att se den. Och det är bra att ha det som mål för då ska jag börja läsa böckerna nu. Har inte läst Six of Crows heller men jag har allt sneglat på den ett bra tag. Men Grisha trilogin har jag hemma så den ska jag börja med väldigt snart! Tack för tipset om serien! :D

      Radera
    3. Serie ska komma 27 april, om jag inte minns fel. Jag hoppas att det blir en världspremiär på Netflix, så vi inte behöver vänta i evigheter. Du har ju lite tid på dig att läsa 5 böcker innan serien börjar ;)

      Radera

The Maleficent Seven

Serie/Series: Nej/No (dock lite osäkert/a bit unsure though). Författare/Author: Cameron Johnston. Genre: Fantasy. Språk/Language: Engels...