lördag 16 januari 2021

Nytt i hyllan del 1/News on the shelf part 1.

(English below)


Det har skramlat in lite böcker igen. Jag fick nämligen ett tips från Snowglitterbooks story på instagram om att Adlibris hade rea på klassiker i pocket, vilket ju passar perfekt i och med att jag vill försöka läsa klassiker det här året. Köpte hem 4 böcker och tillsammans med de klassiker jag redan har olästa hemma blir det ändå runt 8-9 st. Borde räcka för det här året.

Har ni läst nån klassiker eller finns det nån ni vill läsa?


Some new books have found their way home to me. I got a tips from Snowglitterbooks' instagram story that Adlibris hade a sale on classics on paperback, which fits me perfectly since I want to tro and read more classics this year. I bought 4 and together with the classics I already have unread at home I think I now have around 8-9 of them. Should probably last me the entire year.

Have you read any classics or is there anyone you'd like to read?

8 kommentarer:

  1. Va kul att du också vill läsa lite klassiker! :D Moby Dick är en bok som jag velat läsa ett tag så den måste jag skaffa. Ett fint omslag på Selmas bok! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi får väl se hur kul jag tycker det är sen, haha. Jag är skeptisk. Moby Dick, ja. Jag tänkte på den häromdagen för jag kan inte minnas att jag har läst en bok eller sett en film om det, men ändå vet jag vad den handlar om. Jag funderade på var det kom ifrån. Det är intressant att man bara "vet" saker utan att veta det själv. Hoppas du får chansen att läsa Moby Dick!

      Radera
  2. Jag har läst alla där utom En herrgårdssägen men den vill jag läsa! :) Svindlande höjder är en av mina favoritklassiker. Jag blir bara galen när alla beskriver den som en kärlekshistoria, det är den verkligen inte! :P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oh, kul! Vad tyckte du om de andra två? Jag hoppas att Svindlande höjder ska falla mig i smaken, men det känns som att den kommer göra det. Haha, jag ska akta mig från att kalla den för en kärlekshistoria! ;)

      Radera
  3. Svindlande Höjder är en sådan där klassiker som jag köpte in direkt för många herrans år sedan men aldrig plockat upp. Moby Dick är jag nyfiken på och dem där omslagen är så fina. Läste precis Ringaren i Notre Dame och den var riktigt mörk men ändå så fantastiskt bra. Gillar dock dessa: Northanger Abbey, Jane Eyre, Les Miserables, Therese Raquin, Candide. Några tips där som du kan kolla upp om du vill :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aj då. Det är alltid en eller ett par böcker som blir liggande av nån anledning. Jag har också ett par hyllvärmare som jag knappt vet var jag har fått dem ifrån, haha. Hur var det att läsa "Ringaren i Notre Dame" rent språkligt, eller vad man säger? Vissa översättningar kan ju vara lite knepiga och svåra att förstå. Tack för tipsen! Ska försöka lägga dem på minnet.

      Radera
    2. Jag har tidigare läst Les Miserables av Victor Hugo på originalspråk och den var lite knepig därför blev jag överraskad när den svenska versionen av Ringaren i Notre Dame var så lättläst. Språkligt i alla fall för den är väldigt mörk och tung.

      Radera
    3. På vilket sätt tyckte du att den var knepig? Jag läste Dorian Gray av Oscar Wilde på originalspråk och den var seeeeeeg. 10 sidor med beskrivningar av ETT rum. Höll på att avlida, haha.
      Då ska jag verkligen hålla ögonen öppna efter den svenska versionen av Notre Dame (ny upplaga?).

      Radera

The Maleficent Seven

Serie/Series: Nej/No (dock lite osäkert/a bit unsure though). Författare/Author: Cameron Johnston. Genre: Fantasy. Språk/Language: Engels...