tisdag 22 december 2020

Kimya - Fyrstaden 1 / Kimya - The beacon city 1

Serie/Series: Ja/Yes.
Författare/Author: Eva Homquist.
Genre: Urban fantasy.
Språk/Language: Svenska/Swedish.
Sidor/Pages: 353.

(English below)


Handling: I en dystopisk värld ligger Fyrstaden som styrs av omagiska personer. Befolkningen bevakas av ordningspoliser och utegångsförbud efter en viss tid på dagen. Det är förbjudet att drälla runt på gatan, så man måste antingen vara i skolan, på jobbet eller hemma, annars kan man råka illa ut. Alla former av magi betyder döden så personer med magiska förmågor måste dölja dem så gott de kan.

I staden bor Gina, Caroline, Sophie och David. Av en ren slump blir de alla vänner och upptäcker snart att en av deras största fiender är ett magisk föremål på spåret. Om fienden får tag på det kan det vara slutet för dem alla.


Min åsikt om boken: Jag deltog i en "cover reveal" på instagram för ett tag sen och som tack fick jag boken av författaren, vilket jag så klart tackar för! 🙏
Boken var lättläst så det gick rätt fort att läsa ut den. Jag tyckte den var helt okej men saknade några detaljer som nog hade kunnat göra den riktigt bra. Själva idén är intressant och kul, men jag saknade ett djup. Karaktärerna kändes platta och världsbygget hade potential att bli fängslande men man fick inte mycket info. Vad hade hänt? När, hur och varför? Vad är egentligen "Omprom"? Det används i boken som något väldigt hemskt. Nåt man aldrig återvänder ifrån. Är det som en sorts omprogrammering eller ett ställe man blir avrättad på? Som jag nämnde tidigare tyckte jag att karaktärerna är lite platta. Jag fick ingen riktig kontakt med dem. Det var lite som att man blev tillsagd att "så här är det" men det var inget hos karaktärerna som riktigt visade det. Ett utvecklat djup med mer info hade definitivt kunnat höja berättelsen men boken är inte dålig för det. Det saknas bara några bitar enligt mig.

I betyg får boken 3 av 5💀


Mitt favoritcitat ur boken: Jag hittade tyvärr inget citat som jag riktigt fastnade för.




💥        💥        💥        💥




Title: I just translated it from swedish to english since it doesn't have an english title. "Fyr" could also mean "lighthouse" so I'm not 100% sure if it's supposed to be that or beacon.


Story: In a dysopian world lies the beacon city that is ruled by unmagical people. The population is surveilled by the order police and a curfew after a certain time of the day. It's forbidden to hang around outside, so you either must be at school, at work or at home if you don't want to get into trouble. All forms of magic means death so people with magical abilities must hide them as much as they can.

In the city lives Gina, Caroline, Sophie and David. By pure chance they all get to know each other and soon they discover that one of their biggest enemies are looking for a magical object. If the enemy get his hands on it it could mean the end of them all.


My opinion about the book: I participated in a "cover reveal" on instagram a while ago and got the book as a thank you for that, which I'm grateful for! 🙏
The book was easily read so I finished it rather quickly. I thought it was alright but missed some details that probably would have made it much better. The idea itself is interesting and fun, but I missed a depth to it all. The characters felt flat and the world building had potential to be captivating but there wasn't enough info. What had happened? When, how and why? What was "Omprom"? It was used in the book as something horrible. Something you'd never return from. Was it a sort of reprogramming or a place were people got executed? As I mentioned before I thought the characters were a bit flat. I never got a connection to them. It was like you were told that "it's like this" but nothing in the characters indicated that. A more developed depth would have lifted the story a bit but the book was not bad. It was just missing a few pieces according to me.

I give this book 3 of 5💀


My favorite quote from the book: I didn't find a quote that really stuck with me.

2 kommentarer:

  1. Tråkigt att det inte blev en fullpoängare. Kul ändå med en svensk författare som vågar sig på urban fantasy! Det skulle jag vilja se mer av.

    Passar på att önska en God Jul! Hoppas ni (och alla djuren såklart) får en fin helg! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var lite synd men å andra sidan är det ju kul med fantasyböcker på svenska, precis som du nämnde. Jag upplever dock att svenska författare, rent generellt, inte är lika bra på att få fram känslor och det djupa hos karaktärer som t.ex. engelska författare. Vet inte vad det beror på eller om det bara är nåt jag inte fattar, haha.

      God jul till dig med (i efterskott)! Hoppas du har haft en bra julledighet :D

      Radera

The Maleficent Seven

Serie/Series: Nej/No (dock lite osäkert/a bit unsure though). Författare/Author: Cameron Johnston. Genre: Fantasy. Språk/Language: Engels...