torsdag 10 december 2020

Den Röda Falken/The Red Falcon

Serie/Series: Del 1/Part 1.
Författare/Author: Caroline Hurtig.
Genre: Fantasy, historisk roman/historical novel.
Språk/Language: Svenska/Swedish.
Sidor/Pages: 312.


(English below)


Handling: I den historiska staden Göteborg arbetar Livia Falk för DAF (Disposition av främmande) som jägare. Organisationen handskas med "främmande", varelser som inte hör till vår värld men som på nåt sätt tar över människors kroppar och förgör deras själar. Livia har fått lära sig att främmande är onda, monster rent av och förtjänar inte att leva. Hon är en av de bästa inom DAF och gör sitt jobb så bra att hon blivit känd och fruktad bland de främmande som "Den röda falken".

En dag får hon order om att resa med en man vid namn Marco från den skotska grenen av DAF till Paris för att inspektera en främmandes kropp. Man har nämligen börjat hitta konstiga symboler på vissa och det är Livias uppgift att ta reda på sambandet. Tillsammans med Marco och sin lärling Skog tar hon både tåg och båt över till Paris men snart uppdagas en konspiration. Någon verkar vilja få bort Livia från Göteborg, men varför och hur hänger de konstiga symbolerna ihop?


Min åsikt om boken: Den här boken var en del av den bokbox jag köpte från Seraf förlag och jag är väldigt glad över att jag köpte den boxen. Boken är ofantligt bra, spännande, nytänkande och underhållande! Jag fullkomligt älskar Livia och hennes personlighet, hon har ett jävlar anamma med sin attityd och kvicka kommentarer. Hon klarar sig bra på egen hand och är dessutom i toppen vad gäller "jägare". Jag gillade att hon var stark men ändå ödmjuk. Ofta ser man att kvinnliga karaktärer antingen är starka, men känslomässigt kalla eller så är de veliga och rena vraken, det är sällan man ser en bra balans. Så jag tyckte det var väldigt skönt att få möta en karaktär som Livia. Hon klarar sig helt utmärkt på egen hand, men hon bryr sig samtidigt väldigt mycket om de som står henne nära. Hon är mån om att göra rätt och står för sina handlingar. Hon är inte rädd för att ändra åsikt heller, även om det ibland kan ta en liten stund.
Sedan gillade jag de små detaljerna med lavendelpulver och dess effekt samt de olika typerna av främmande. Jag är så nyfiken på dem och deras värld, vill verkligen veta mer!

Språket som författaren har är enkelt men vackert, det är inga krusiduller eller svårtydda meningar utan det är rakt på men ändå inte för simpelt. Handlingen håller en jämn fart hela tiden och det blir aldrig tråkigt eller långsamt. Jag kan inte minnas en enda del där jag tyckte att takten slogs av eller att det blev för mycket av nånting. Handlingen var inte heller förutsägbar, vilket bara ökade spänningen så klart. Varje karaktär har ett djup till sig, oavsett om de har en stor roll eller inte. Det märks inte att nån av dem är en "biroll" eller vad man ska säga, utan jag tyckte att de alla kändes verkliga och att de hade egna personligheter. Ibland kan ju mindre karaktärer kännas platta och outvecklade, men inte här! Jag hade jättesvårt för att lägga ifrån mig boken så jag läste ut den ganska snabbt.

Jag kan också avslöja (med samtycke från författaren) att det kommer en fortsättning på boken men med fokus på Livias systrar Britta och Elsa. Den ska troligen heta "Den blå liljan", vilket man känner igen från den här boken. Ser verkligen fram emot den! Boken kommer eventuellt ut under 2022.

I betyg får den en stark 4 av 5 💀


Mitt favoritcitat ur boken:

"Missförstå mig inte, även om allmänheten inte skulle hålla med mig så vet jag att jag är vacker", svarade hon och log brett.
"Speciellt med munnen full och bitar av bröd mellan tänderna", påpekade han.
"Ingen är perfekt", sa hon och viftade nonchalant med handen åt honom.

- Sid 80.





💥        💥        💥        💥





Title: This book doesn't have an english title so I just translated it from swedish.


Story: In the historical city of Gothenburg works Livia Falk for DAF (something like "Disposal of unaccustomed") as a hunter. The organisation deals with "unaccustomed", creatures that don't belong in our world but that somehow take over people's bodies and destroy their souls. Livia has been taught that unaccustomed are evil, monsters even, that don't deserve to live. She's one of the best in DAF and does her job so well that she is known and feared by the unaccustomed as "The red falcon" (Falk = Falcon).

One day she's ordered to travel with a man, by the name of Marco from the scottish division of DAF, to Paris to inspect a unaccustomed's body. Weird symbols have been found on some unaccustomed and it's Livia's job to find out what it means. Together with Marco and her apprentice Skog she takes both train and boat to Paris but soon a conspiracy is revealed. Someone seem to want Livia to leave Gothenburg but why and how does it connect with the symbols?
 

My opinion about the book: This books was part of a book box I bought from Seraf förlag and I'm so happy I bought it. This book is amazingly good, suspenseful, innovating and entertaining! I just love Livia and her personality, she's got a fighting spirit with her attitude and witty comments. She can take care of herself and is also in the top as a "hunter". I liked that she's strong but still humble. You often see female characters being either strong but emotionally cold or uncertain and complete wrecks, it's not often you see a nice balance like this. So I thought it was really awesome to meet a character like her. Livia is fine on her own but she still cares about the ones closest to her. She takes great care in doing what is right and stand by her actions and is not afraid of changing her opinion, even though it might take some time now and then.
I also liked the small details with the lavender powder and its effects but also the different kinds of unaccustomed. I'm so curious about them and their world, I want to know more!

The writing style is simple but beautiful, there are no ifs and buts or sentences that were difficult to interpret. Just straight forward but still not too simple. The plot has an even pace throughout and it never gets boring or too slow. I can't remember one part where I thought the pace was slowing down or that it got too much of anything. The plot was not predicable either, which only made it more suspenseful. Each character had a depth to them, no matter if they played a big part or not. It's not obvious that any of them had a "supporting roll" or whatever it's called. I thought they all felt real and had their own personalities. Sometimes smaller characters can come off as flat and undeveloped, but not here! I had a really hard time putting the book down so I finished it fairly quickly.

I can also reveal (with the consent of the author) that there will be a sequel to the book but with focus on Livia's sisters Britta and Elsa. It will probably have the title "The blue lilly", which you will know from this book. I really look forward to it! The book will probably be out sometime by 2022.

Regarding grade I give it a strong 4 of 5💀


My favorite quote from the book (my own translation):

"Don't misunderstand me, even though the public might not agree with me I know I'm beautiful, she answered with a wide smile.
"Especially with your mouth full and bits of bread between your teeth", he pointed out.
"No one is perfect", she said and waved nonchalantly with her hand towards him.

Page 80.

2 kommentarer:

  1. Den här låter ju väldigt intressant! Efter att ha läst din recension (jag hade aldrig hört om boken tidigare) så gick jag genast in och la till den på min önskelista. Tack för tipset! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, då har du nåt att se fram emot! Jag har läst 3 av Carolines 8 böcker och de har alla varit riktigt bra, så henne kan jag tipsa om att hålla koll på. Känner att jag behöver läsa fler av hennes böcker :D

      Radera

The Maleficent Seven

Serie/Series: Nej/No (dock lite osäkert/a bit unsure though). Författare/Author: Cameron Johnston. Genre: Fantasy. Språk/Language: Engels...