fredag 20 mars 2020

Månfolkets land

Serie/Series: Ja, del 2/Yes, part 2.
Författare/Author: Caroline Hurtig.
Genre: Fantasy.
Språk/Language: Svenska/Swedish.
Sidor/Pages: 362.


(English below)


Handling: Vilda och Vilja är tvillingar med en mor som är ödesgudinna och en far som är en svartängel. Alla vet vilka de är och väntar otåligt på att få veta vad just deras krafter består av. Vilda lever upp till sitt namn, då hon är lite som ett yrväder som far runt och är väldigt nyfiken av sig. Det är inte alltid hon gör som hon blir tillsagd och hon hamnar ofta i trubbel. Vilda tränas av trollet Runa att använda magi och besvärjelser medan Vilja är mer den lugna personen som kan sitta i biblioteket och läsa böcker i flera timmar. Hon lär sig att styra elementen och skänker alla i hennes närhet kärlek och ljus.

Efter striden med demonerna (förra boken) försöker resten av varelserna få reda på vad demonerna har gjort av deras familjemedlemmar, då de blev bortförda av demonerna och inte synts till igen. Efter många om och men får de en ledtråd och reser till ett land bortom demonernas rike. Tvillingarna får följa med och där möter de ett enormt hot som ingen av dem någonsin varken sett eller hört talas om tidigare. De tvingas slåss för både sin egen och varandras överlevnad. Många av dem behöver inse hur saker och ting egentligen ligger till, innan det är för sent.


Min åsikt om boken: Jag bör påpeka att det är ett bra tag sen jag läste första boken, så jag kan ha fått någon detalj om bakfoten, men jag tror ändå jag har lyckats beskriva handlingen relativt korrekt. Jag gillade första boken väldigt mycket minns jag och jag tyckte verkligen om 2:an också. Det enda som var lite svårt var att komma ihåg vad som hade hänt innan, men oavsett det så kom man in i boken väldigt snabbt. Jag gillade tvillingarna och deras relation samt att de båda hade hemliga känslor för personer i deras närhet. Man kunde verkligen leva sig in i deras olyckliga och "förbjudna" känslor. Ett tag blev det lite olidligt för man ville verkligen att just de två personerna skulle få varandra och man bara väntade på att det skulle hända. Boken är fängslande, originell vad gäller världen och varelserna som bor där och innehåller en lagom mängd intriger och skurkar. Så fort jag hade läst klart boken kände jag att jag ville läsa nästa, så nu väntar man otåligt på bok nr 3. Superbra svensk fantasy som fler borde läsa!


Mitt favoritcitat ur boken:

"'Vi båda älskar någon som inte är kapabel att älska oss tillbaka', svarade han och log mot henne innan han samlade ihop alla plädar han bundit och gick bort med dem till gruppen som gjorde sig beredda för färden hem."
- Sid 234.








💥        💥         💥        💥










Title: Something like "The moon people's land" or "The land of the moon people".


Story: Vilda and Vilja are twins with a goddess of fate as their mother and a black angel as their father. Everyone knows who they are and are eagerly waiting to disvocer what their powers are. Vilda lives up to her name (Vild/Vilda = Wild), because she's a bit like a whirlwind that's all over the place and very curious by nature. She doesn't always do as she's told and that often gets her into trouble. Vilda is trained by the troll Runa to learn how to use magic and incantations while Vilja is more the calm person that can sit in a library for hours and read books. She's taught to control the elements and bestows love and light to everyone around her.

Since the war with the demons (previous book) the rest of the creatures are trying to find out where the demons brought their family members, since the demon took them away and no one has seen them since then. After many ifs and buts they finally get a clue and travels to a land beyond the kingdom of demons. The twins goes with the rest of the group and there they meet a threat no one has ever seen or heard of before. They are forced to fight for both their own and other's suvival. Many of them need to realise what the truth is before it's too late.


My opinion of the book: I should point out that it was quite a while ago since I read the first book, so I might have gotten some detail wrong, but I think I managed to describe the story pretty correctly. I remember that I liked the first book a lot and I really liked this one too. The only thing was that it wasn't easy to remember what had happen before, but no matter what I got into the book pretty fast. I liked the twins and their relationship but also that they both had hidden feelins for people around them. You could really imagine their unhappy and "forbidden" feelings. At one part it almost became insufferable because you wanted them go get each other and were just waiting for it to happen. The book is enthralling, original when it comes to the world and the creatures living there and also contains just the right amount of intrigues and villains. As soon as I had read it I felt that I really wanted to read the next part, so now I'm eagerly waiting for book no 3. Really great swedish fantasy that more people should read!


My favorite quote from the book (my own translation):

 "'We both love someone who's not capable of loving us back', he said and smiled before he gathered up the blankets he had tied together and took them over to the group that were getting ready to go home."
- Page 234. 

4 kommentarer:

  1. Det här låter ju riktigt lovande! :) Den här serien har nog flugit förbi mig totalt för jag minns inte att jag har hört talas om den förut. Vet du om den är för vuxna eller yngre läsare?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag recenserade första boken för nästan exakt 1 år sedan tror jag, vet inte om vi följde varandra då? Serien finns sedan tidigare, men har arbetats om, så jag har bara läst de nya versionerna så att säga (bra att hålla koll på om man vill köpa hem). Jag skulle nog säga att böckerna är mer för unga vuxna, då böckerna innehåller kärlek och lite sexuella inslag.

      Radera
    2. Haha, idag känns det som om vi går om varandra! :) Tror inte att vi följde varandra då, men tack för att du sa till om de nyare versionerna! Det hade jag förmodligen missat helt. Jag ska definitivt kolla upp serien! :D

      Radera
    3. Men det är ju härligt! Haha.
      Ja, så försök kolla utgivningsår om du vill läsa böckerna. Kan inte riktigt uttala mig om de första versionerna, men antar att de nya är bättre eftersom de ju har blivit omarbetade :P Tycker serien är riktigt bra hittills, så du borde definitivt kolla upp dem :D

      Radera

The Maleficent Seven

Serie/Series: Nej/No (dock lite osäkert/a bit unsure though). Författare/Author: Cameron Johnston. Genre: Fantasy. Språk/Language: Engels...