lördag 11 januari 2020

Vem är jag?/Who am I?

(English below)

Jag gjorde en kortare presentation på Instagram på nyårsdagen och eftersom jag är sjuk i feber bland annat, sen i onsdags och därmed inte orkar läsa speciellt mycket, tänkte jag att jag ju lika gärna kan göra en kort presentation här också. Ibland kan väl det behövas så man får sig en bild av vem som är bakom kontot och böckerna.

➤ Jag är 31 år och bor på västkusten tillsammans med min man och våra husdjur (2 katter, ödlor, ormar och grodor).
➤ Jobbar som medicinsk sekreterare, vilket är hur kul som helst och jag känner att jag verkligen har hittat rätt yrke!
➤ Jag har läst böcker sen jag lärde mig att läsa, då det var en sorts verklighetsflykt för min del. Jag förstod aldrig riktigt vad som inte funkade för mig i livet så min tröst blev att läsa böcker (tills jag upptäckte alkohol i tonåren iaf och senare i livet tv-spel). De har påverkat mig väldigt mycket och jag är så tacksam för att böcker finns!
➤ Jag har ADD och högfungerande autism (som det heter idag), vilket så klart påverkar både mig och min vardag en hel del. Men jag har också turen att ha en man med samma diagnoser som förstår mig bättre än någon annan. 💓
➤ Jag har aldrig känt mig så välkommen och accepterad som inom "bokvärlden", tack så jättemycket för det! Att ens kärlek för böcker kan överbrygga så många problem och hinder som man annars brukar ha/möta känns helt fantastiskt. Och tack till alla de som jag fått kontakt med och delar boktips med mig, uppskattas massor! 🙏


I did a shorter presentation on Instagram the day after new year's eve and since I'm sick with a fever among other things and don't have the energy to read much, I figured I could do a small presentation here as well. Sometimes it can help to have a notion of who's behind the account and the books.

➤ I'm 31 years old and live on the west coast (in Sweden) with my husband and our animals (2 cats, lizards, snakes and frogs).
➤ I work as a medical secreterary, which is really fun and I feel like I've really found the right career for me!
➤ I've read books since I was taught to read, because it was like an escape from reality for me. I never really understood what it was that didn't work out for me in life so my comfort was to read (until I discovered alcohol as a teenager anyway and later in life videogames). They're affected me alot and I'm very grateful that books exists!
➤ I have ADD and high functioning autism (as it's called today), which of course affects both me and my every day life quite a lot. But I'm also fortunate enough to have a husband with the same diagnoses that understands me better than anyone else. 💓
➤ I have never felt so welcomed and accepted as in the "book world", so thank you very much for that! That one's love for books can overcome so many problems and difficulties that one usually has feels amazin. And thank you to all of the people I've been in contact with and that shares book suggestions with me, I really appreciate it! 🙏

4 kommentarer:

  1. Det var precis likadant för mig när jag var liten med böcker, en fantastisk verklighetsflykt! Och visst är det fantastiskt vilka fina människor det finns inom bokvärlden. (Du är en av dem, glöm inte det!) Och även om jag inte bloggar nu så vill jag ändå inte sluta besöka bloggar. Jag säger också stort tack för alla boktips jag får här och för dina trevliga svar! Är så glad att jag hittade din blogg. :D Jösses vad jag kan babbla ibland, ska sluta nu haha! ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Usch, du får inte försvinna helt för mig! Så jag förväntar mig att du ändå kommer kommentera här och lämna tips på böcker, även om du inte bloggar längre. Annars får jag börja spamma dig med mail eller nåt och fråga om du har hittat nya böcker som är värda att läsa, haha. Så länge du inte försvinner helt så är jag glad! :D

      Radera
    2. Ånej inte spam, haha! Jag lovar att inte försvinna!! :D Jag har faktiskt ett tips på en knasig fantasy som jag precis läst ut. (Läste den på 2 dagar!) Den heter Konsten att rädda sitt skinn - Mattias Kuldkepp. Den är bara ca 300 sidor lång.

      Här är den:
      https://www.adlibris.com/se/bok/konsten-att-radda-sitt-skinn-9789198316322

      Jag kommer absolut att titta in här, jag får ju själv så bra tips! :P

      Radera
    3. Haha, jo. Drösvis med spam! Om allt och ingenting. Tack för tips! Ska försöka komma ihåg att kolla upp den. Titeln i sig lät ju härligt knasig!

      Radera

The Maleficent Seven

Serie/Series: Nej/No (dock lite osäkert/a bit unsure though). Författare/Author: Cameron Johnston. Genre: Fantasy. Språk/Language: Engels...