lördag 18 januari 2020

Hallahem

Serie/Series: Ja, del 1/Yes, part 1.
Författare/Author(s): Susanne Trydal & Daniel Åhlin.
Genre: Fantasy.
Språk/Language: Svenska/Swedish.
Sidor/Pages: 256.



(English below)


Handling: Hallahem är en stad som ligger i ett berg, under marken. Där bor vitterfolket, som ser ut ungefär som människor fast ändå lite annorlunda. Mänskligheten vet inte om att de existerar, men de har alltid funnits där.
12-åriga Torun tillhör vitterfolket och en dag får hon höra att något hotar hela Hallahem och deras sätt att leva. Hon får också höra att en speciell tjej i hennes egen ålder är den enda som kan hjälpa dem, men varför? Vad gör henne så speciell?

12-åriga Tilda är en lite ovanlig tjej som bor i en norrländsk småstad. Hon kan springa mycket snabbare än alla hon känner, hon ser bra i mörker och verkar kunna kommunicera med djur, både tama och vilda. En vacker dag korsas Tildas väg med vitterfolket och det är början på en kamp för alla inblandade. Tilda och Torun kämpar för att hitta sin plats i det hela och vitterfolket kämpar för både sin stad och sin existens.


Min åsikt om boken: Detta var en relativt mysig bok. Den är skriven för yngre läsare (9-12 år skulle jag gissa), vilket märks då språket känns lättläst och enkelt, utan att för den sakens skull vara förenklat. Karaktärernas problem känns åldersanpassat och är relativt "enkla" jämfört med vad man annars kan möta i böcker. Boken passar helt klart sin målgrupp!
Jag gillade karaktärerna och språket i boken, allt hade ett bra flyt och utvecklingen kändes logisk. Handlingen innehöll både komiska delar tillsammans med spänning och man blev nyfiken på hur det hela skulle sluta.

Det enda jag hade problem med i början var att Tilda skulle börja i 6:an, vilket kallades för "högstadiet" i boken. Det gjorde mig väldigt förvirrad, då högstadiet alltid har varit från årskurs 7 till 9, alltså när man är mellan 13 och 15 år. Så jag störde mig lite på det, för jag trodde att det måste ha blivit fel. Men sedan googlade jag och upptäckte att man på vissa ställen räknade med årskurs 6 i termen "högstadiet", så där lärde jag mig nånting! Haha. Det var ju lite otippat men kul.

Hur som, en mycket välskriven och lättläst bok som jag definitivt kan rekommendera, speciellt till yngre läsare. Svensk fantasy överlag är det ju snålt med ute på marknaden, så jag tycker det är hur bra som helst när sånt dyker upp. Bra tips till yngre barn som gillar spänning, folktro och liknande. Dessutom är omslagen grymma!


Mitt favoritcitat från boken:

"Jag har funnits här sen urminnes tider medan ni småfolk kommer och går som korta vindpustar. Knappt har ni kommit till jorden innan det är tid för er att dö igen."
- sid 235








💥        💥        💥        💥









Story: Hallahem is a city within a mountain, under the ground. There lives the vitter folk, that looks almost like humans but are still a bit different. Humanity doesn't even know they exist, but they've always been there.
12 year old Torun belongs to the Vitter folk and one day she hears of a threat to Hallahem and their way of living. She also hears about a special girl of her own age and that she's the only one who can help them, but why? What makes her so special?

12 year old Tilda is a bit of an unusual girl that lives in a nothern small town. She can run faster than anyone she knows, she sees well in darkness and seem to communicate with animals, both wild and tame ones. One day Tilda comes across the vitter folk and that's the start of a fight for everyone involved. Tilda and Torun is fighting to find their place in the world and the vitter folk are fighting for their city and existence.


My opinion of the book: This is a cosy book. It's written for younger readers (9-12 years of age I would guess), which shows because the way it written feels easy to read and to understand, without it feeling too simple. The characters' problems feel age appropriate and fairly "simple" compared to what you otherwise can meet in books. The books is very appropriate for the intended target audience!
I liked the characters and the way the books was written. It had a good flow and the plot felt logical, but also contained some comical bits mixed with suspense and I was curious about how it all would end.

The only problem I had was in the beginning regarding that Tilda was going to start in the 6th grade, which was called "högstadiet" (upper level lower secondary school) in the book. That made me very confused, because högstadiet has always been from the 7th to the 9th grade (in Sweden), when you're between 13 and 15 years old. So that really bugged me, because I thought it must have gotten wrong. But then I googled and discovered that some places include 6th grade in the term "högstadiet", so I learnt something! Haha. Didn't see that coming.

Any way, a well written book that's also easy to read and that I recommend, especially for younger readers. Swedish fantasy is over all not found on the market, so I think it's awesome when something like this shows up. A really good choice for younger children who likes suspense, folktales and such. Also the book covers are awesome!


My favorite quote from the book (my own translation):

"I've been here since forever while you little people (pixies) come and go like short puffs of wind. You've barely arrived in the world before it's time for you to die again."
- page 235.

4 kommentarer:

  1. Jag tyckte också bra om Hallahem. Minns att jag tyckte den andra och tredje boken var bättre än den första men den var också som sagt bra! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Får hoppas att jag också gillar 2:an och 3:an (vilket jag borde om 1:an dög liksom men man vet ju aldrig). Jag gillar att omslagen är lite annorlunda jämfört med hur böcker brukar se ut. I alla fall svenska utgåvor.

      Radera
  2. Tycker jättemycket om den här serien :) Blev lite orolig för jag insåg när du skrev om den att hm, den står inte i hyllan fast jag vet att jag har den. Men sedan kom jag ihåg att systersonen lånat dem och kunde andas ut :p

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, fy. Jag känner igen det, jag kan nästan känna hur det fryser i hela magen av fasa ifall jag inte hittar nån bok. Och jag är jättedålig på att låna ut saker, haha. Gör helst inte det.
      Men tur att du kom på var böckerna är nånstans! :P

      Radera

The Maleficent Seven

Serie/Series: Nej/No (dock lite osäkert/a bit unsure though). Författare/Author: Cameron Johnston. Genre: Fantasy. Språk/Language: Engels...