onsdag 30 oktober 2019

Månadens bok/Book of the month

(English below)

Alltså, varför glömmer jag alltid av "Månadens bok" och kommer på det i sista stund? 😑
Men hur som, nu är det dags igen! Den här gången vill jag tipsa om "Labyrinten" av Kate Mosse.
Jag älskade den här boken när jag var yngre. Har läst den ett flertal gånger faktiskt.

Så här står det på baksidan av boken:

"I juli 1209 får en 17-årig flicka en underlig bok i gåva av sin far. Han hävdar att boken rymmer den heliga Graalens tvåtusenåriga hemlighet och att den leder tillbaka till det gamla Egypten. Fastän Alaïs inte lyckas tyda de främmande orden och tecknen på boksidorna, förstår hon att hennes livsuppgift blir att bevara labyrintens hemlighet och finna ett säkert gömställe för boken.

I juli 2005 hittar Alice Tanner två skelett i en bortglömd grotta i franska Pyrenéerna. Hon förundas över den labyrint som huggits in i grottväggen och inser samtidigt att hon stört friden på en helig plats. En plats som enbart borde finnas i det fördolda. På något vis har Alice blottlagt en fruktansvärd händelse i det förflutna, som samtidigt är hennes egna förflutna".

Har du läst boken eller någon av Kate Mosses andra böcker?


Why do I always forget to do "Book of the month" and only remember it in the last minute? 😑
But anyway, it's time for it again! This time I want to recommend "Labyrinth" by Kate Mosse. I loved this book when I was younger. I've reread it several times actually.

This is what the book summary says:
"In July 1209 a 17 year old girls is given a strange book by her father. He claims that the book contains the 2000 year old secret of the holy grail and that it leads back to the ancient Egypt. Although Alaïs can't interpret the unfamiliar words and signs on the pages, she still understand that it's up to her to keep the secrets of the labyrinth and find a safe place to hide the book.

In July 2005 Alice Tanner finds two skeletons in a forgotten cave in the french Pyrenees. She is amazed by the labyrinth that has been cut into the cave wall and realises at the same time that she's disturbed the peace of a holy place. A place that should only exist in the shadows. Some how Alice has uncovered a terrible event of the past, that is also her past."


Have you read the book or any of Kate Mosse's other books?

3 kommentarer:

  1. Åh den här läste jag i somras! Hade haft den i hyllan i många år. Men så började jag skriva upp mina hyllvärmare på lappar och sedan dra lott om vilken jag skulle läsa. (Gör det en gång i månaden.) Och då dök den här upp! Jag tyckte mycket om den och vill gärna läsa mer av henne om jag bara fick tag på fler böcker. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul! Har du läst/sett "Kryptan" av samma författare? Den gillade jag också, men "Labyrinten" var nog favoriten faktiskt. Dock inte läst några andra böcker av henne som jag vet om iaf.

      Radera
    2. Nej jag har inte läst Kryptan än men jag letar efter den, för jag vill läsa den också! Vem vet, jag kanske hittar den snart! :)

      Radera

The Maleficent Seven

Serie/Series: Nej/No (dock lite osäkert/a bit unsure though). Författare/Author: Cameron Johnston. Genre: Fantasy. Språk/Language: Engels...