måndag 16 augusti 2021

Vald av Vargar/Chosen by Wolves

Serie/Series: Ja, del 1/Yes, part 1.
Författare/Author: Frida Hallberg.
Genre: Fantasy.
Språk/Language: Svenska/Swedish.
Sidor/Pages: 477.


(English below)


Handling: Kajla bor i Norvala och tillhör trejarfolket, ett sorts mellantig mellan människor och troll. I Norvala brukade det råda balans mellan människor, troll och trejar men plötsligt började människorna ta över och jaga bort eller döda de andra folken.
När Kajla dras mot norr upptäcker hon något som kan vara början på slutet för människorna, men har hon vad som krävs för att sätta allt i rullning?


Min åsikt om boken: Jag har hört bra om den här boken och har varit väldigt nyfiken på den. Nu fick jag äntligen tummen ur att läsa den också. I början tyckte jag att det gick lite för snabbt. På bara cirka 2 kapitel hade vi redan färdats 10 år i tiden och det var inte riktigt min grej. Hade nog hellre fått det berättat för mig i dåtid än i nutid. Det gick liksom för snabbt. Men så fort man kommer förbi det blir handlingen väldigt bra och spännande! Jag tycker Norvala som värld verkar så spännande, hade velat resa dit och utforska. Handlingen känns verkligen som en hyllning till naturen och allt gott den ger en samtidigt som den har lite mystik till sig. Det jag uppskattar mest, förutom intressanta och välutvecklade karaktärer, är att sexscenerna inte är överdrivna utan mer naturliga och inte beskrivna i detalj. Jag har svårt för sexscener där allt ska beskrivas i minsta detalj och sträcka sig över flera sidor (tänk Sarah J Mass), det slapp man här, tack och lov! Ett tag mot slutet blev det lite segt men bara i en kort stund innan allt rullade på igen. Jag tyckte mycket om Kajla som karaktär, eftersom hon var väldigt frisinnad och självsäker utan att bli arrogant. Jag gillade också att hon hade en ilsken ådra i sig, det är uppfriskande! Överlag tyckte jag boken var riktigt bra och jag är väldigt nyfiken på fortsättningen med tanke på hur den här boken slutade.

I betyg får den 3.5 av 5💀


Mitt favoritcitat från boken:

"Jag ville kasta osynliga spjut i hjärtat på drottningaätten och alla smutsiga människor som sprang deras ärenden, alla djurdödare, alla som tvingade oss bort från resten av världen. Jag älskade vår dal, men jag ville inte att det skulle vara mitt enda val. Allrahelst inte eftersom det inte var mitt val. Inte från början. Jag höll upp min hand mot det matta ljuset från den molntäckta himlen. Tre starka fingrar och en tumme. Skulle en människa se skillnad på min ras och sin egen om jag inte visade händerna? De med sina trubbiga sinnen."
- Sid 38.





💥        💥        💥        💥




Title: This book doesn't have an english title so I just translated it from swedish.


Story: Kajla lives in Norvala and belongs to the Trejar people, kind of a middle thing between humans and trolls. There used to be a balance in Norvala between humans, trolls and Trejar but the humans took over all of a sudden and chased or killed the other people.
When Kajla is drawn to the north she discovers something that might be the beginning of the end for the humans, but does she have what it takes to set it in motion?


My opinion about the book: I've heard good things about this book so I was curious about it and I've finally had the time to read it. In the beginning I feel like it went too fast. After only 2 chapters we had travel 10 years into the future and that's not really my thing. I would have liked for it to have been told to me in past tense rather than present tense. It just went too fast for me. But after that the plot gets really good and suspenseful! I think Norvala, as a world, seem so excisting. I would have liked to travel there and explore. It feels like the book is a tribute to nature and everything it gives you, but it also has some mystique to it. What I appreciate the most, besides interesting and well developed characters, is that the sex scenes are not over the top or described in details. I have a hard time with sex scenes where everything need to be told in every detail and go on for several pages (think Sarah J Maas). This book didn't have that, thank the gods! Towards the end the pace slowed than a bit before it picked back up again. I liked Kajla as a characters because she was free spirited and confident without being arrogan. I also liked that she had an angry side to her, it was refreshing! Overall I think the book was good and I look forward to the sequel, considering how the first book ended.


My favorite quote from the book (my own translation):

"I wanted to throw invisible spears in the heart of the queen lineage and all the dirty humans who ran their errands, all the animal killers, all of them who forced us away from the rest of the world. I loved our valley, but I didn't want it to be my only choice. Especially since it wasn't my choice. Not from the beginning. I held up my hand in the dim light from the cloud covered sky. Three strong fingers and a thumb. Would a human see the difference between my race and their own if I didn't show my hands? Those with their dull minds."
- Page 38.

2 kommentarer:

  1. Tyckte också den var riktigt bra och längtar efter del två! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, minns att du skrev en positiv recension om den och det var där jag såg den för första gången (tror jag). Mycket spännande bok!

      Radera

The Maleficent Seven

Serie/Series: Nej/No (dock lite osäkert/a bit unsure though). Författare/Author: Cameron Johnston. Genre: Fantasy. Språk/Language: Engels...