söndag 18 april 2021

Ur Askan /Ruin and Rising.

Serie/Series: Ja, del 3/Yes, part 3.
Författare/Author: Leigh Bardugo.
Genre: Fantasy.
Språk/Language: Svenska/Swedish.
Sidor/Pages: 344.


(English below)



Obs! Potentiella spoilers nedan!




Handling: Alina är fast i den Vita Katedralen tillsammans med Apparatchik och dyrkande pilgrimer. Efter den senaste sammanstötningen med Skuggmästaren är Alina svag. Eftersom hon är så långt från solen tar det väldigt lång tid för henne att läka och få energi. Hon får knappt ha kontakt med sina vänner och hennes humör börjar tryta. Hon måste ta sig ut nu och leta upp den tredje främjaren för att avsluta allt en gång för alla.

Skuggmästaren har tagit över huvudstaden och ingen går säker. Han jagar efter Alina och om han måste tänker han förgöra allt och alla som står henne nära. Han skyr inga medel.


Min åsikt om boken: Det här är ju en omläsning inför kommande Netflixserie nästa vecka och det var ju tur att jag lyckades planera in det så bra! Hör inte till vanligheterna! När jag läste de här böckerna första gången tyckte jag att de var riktigt bra, men nu när jag har läst om alla känns det rätt svaga faktiskt. De var säkert bra och kanske originella när de kom, men tiderna förändras. Slaget med Skuggmästaren var oerhört kort och lite antiklimatisk. Hela boken igenom hade de lyckats hålla sig ifrån honom, i princip och sen när de väl möts så är det slut på cirka 2 sidor? Den här slutstriden har stått i fokus i 3 böcker och den utspelade sig på knappt 2 sidor... Det kändes väldigt snålt. Sedan så var det lite störigt med det eviga tjatet mellan Mal och Alina. Ena stunden är de så kära, sen vände de ryggen mot varandra, kära, inte kära osv. Den där eviga "olyckliga kärleken" är så uttjatat och ett billigt trick som vi har sett så många gånger förr.
Men böckerna är helt ok. Om man sätter dem i sin tidsram var de säkert annorlunda men nu har det gått 8 år och tiderna har förändrats. Jag hoppas att Netflixserien kommer vara mycket bättre!

I betyg får den 3.5 av 5💀


Mitt favoritcitat från boken:

"Jag måste fråga... Fick du ut Baghra?"
"Med stort besvär och ytterst lite uppskattning. Du kunde ha förvarnat mig."
"Visst är hon förtjusande?"
"Som en farsot".

- Sid 113.





💥        💥        💥        💥





Warning! Potential spoilers below!




Story: Alina is stuck in the White Cathedral with Apparatchik and the worshipping zealots. After the latest clash with the Darkling, Alina is weak. Since she's so far away from the sun it takes her a very long time to heal and get energy. She barely has any contact with her friends and her mood is lacking. She must get out and search for the third amplifier to end it all once and for all.

The Darkling has taken over the capital and no one is safe. He's after Alina and if he must he will destroy everything and everyone who is close to her without any scruples.


My opinion about the book: This is a reread for the upcoming Netflix series beginning next week and I managed to plan this pretty well, which is pretty uncommon! When I read the books the first time I thought they were great, but now that I've reread them they feel pretty weak. They were probably good and original when they came but time changes. The battle with the Darkling was so short and a bit anticlimatic. They managed to keep themselves away from him, pretty much and when they finally meet it takes up barely 2 pages? This final battle has been the main focus in 3 books and it takes up barely 2 pages... It felt like something was missing. Also the constant repetition between Alina and Mal was a bit annyoing. They're so in love, then turn their back to one another and then in love, not in love and so on. The old "miserably in love" is so overused and a cheap trick we'vre seen so many times before.
But the books are alright. If you put them in their time frame they might have been different, but it's been 8 years and time changes. I hope the Netflix series will be so much better!

I give it 3.5 of 5💀


My favorite quote from the book (my own translation):

"I have to ask... Did you get Bahgra out?"
"With much hassle and very little appreciation. You could have warned me."
"Isn't she lovely?"
"Like the plague".

- Page 113.

2 kommentarer:

  1. Ja, jag vågar inte ens läsa om dem. Är rädd att jag skall förlora den där första kärleken. Men hoppas ändå på Netflixserien.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan jag förstå. En själv utvecklas under tiden medan böckerna är desamma! Jag kände dock att jag inte mindes nånting från böckerna, så var änna tvungen. Men jag ogillar starkt att läsa om böcker, känns så onödigt :P Brukar du läsa om böcker annars? Imorgon får vi se första avsnittet i alla fall!

      Radera

The Maleficent Seven

Serie/Series: Nej/No (dock lite osäkert/a bit unsure though). Författare/Author: Cameron Johnston. Genre: Fantasy. Språk/Language: Engels...