tisdag 2 februari 2021

I ljusets makt/ Shadow and Bone.

Serie/Series: Ja, del 1/Yes, part 1.
Författare/Author: Leigh Bardugo.
Genre: Fantasy.
Språk/Language: Svenska/Swedish.
Sidor/Pages: 296.


(English below)



Handling: Alina är föräldralös och växte upp hos en adlig herre som gjorde om sitt gods till ett barnhem. Tillsammans med sin bästa vän Mal tog hon sig igenom en väldigt jobbig barndom kantat av krig och förlust. De växer upp och går med i armén. Alina blir kartritare och Mal en spårare.
En dag ska de genomföra en livsfarlig resa och det går precis som Alina tänkt sig, fast ändå inte. När Mals liv hotas händer något spektakulärt, vilket för Alina långt bort ifrån armén och rikets gränsen. Istället hamnar hon mitt i hovets alla intriger tillsammans med grishor, människor med diverse magiska krafter. Det är svårt att veta vem man ska lita på och vad som är rätt eller fel. De hon trodde ville henne väl verkar istället vilja utnyttja henne. Men rikets existens hänger på Alina och att hon fattar rätt beslut...


Min åsikt om boken: Jag brukar inte läsa om böcker, men eftersom det kommer en Netflixserie baserad på den här serien och Six of Crows, fick jag ändå läsa om Grisha-böckerna. Jag minns nämligen ingenting om dem, haha. Jag tycker dock att boken var bra. Det flyter på bra hela tiden och spänningen håller en stabil nivå rakt igenom. Skuggmästaren är en tvivelaktig figur som man i början är misstänksam mot men samtidigt så verkar han ju ändå bra. Jag gillar Alina och Mals vänskap, den känns väldigt stark och fin. Jag har sett att folk är lite less på det eviga kärleksinslagen i fantasy och jag kan förstå det. Varför måste det alltid finnas ett kärleksintresse med? Men jag tycker ändå att det passar in här, för det fyller ett syfte. Känslorna spretar och gör Alina osäker. Vem kan hon lita på? Så just den biten finns inte bara för att, den känns inte onödig.
Jag gillar också biten med Skuggsänkan. Jag vill veta mer om hur den uppstod och var den kommer ifrån. Vad består mörkret av egentligen? Jag har gillat Bardugo ett bra tag och det var skönt att få det bekräftat igen, att hon skriver bra böcker som håller flera år senare! Detta var också den sista boken jag hann läsa ut i januari. 

I betyg får boken 4 av 5💀


Mitt favoritcitat från boken:

"Smärtan och rädslan fick mig att skrika rakt ut igen. Väsendet inom mig steg upp till ytan igen, rusade mot Skuggmästarens rop, och jag kunde inte hejda mig. Jag svarade. Världen exploderade i ett bländande vitt ljus. Mörkret omkring oss splittrades som glas."
- Sid 51-52




💥        💥        💥         💥





Story: Alina is an orphan and grew up in the house of a noble man who made his home an orphanage. Together with her best friend Mal she endures a very harsh childhood affected by war and loss. They grow up and joins the army. Alina becomes a cartographer and Mal a tracker.
One day they're going on a very dangerous journey and it goes exactly like Alina suspected, but with a twist. When Mal's life is threatened something spectacular happens, which takes Alina far away from the army and the borders of the kingdom. Instead she ends up in the middle of the intrigues of the court with grishas, people with different magical abilities. It's hard to know who to trust and what is right or wrong. Those she thought only wanted the best for her seem to want to use her for their own gain. But the existence of the kingdom is on Alina's shoulders and she must make the right choice.


My opinion about the book: I usually don't reread books but since there's a Netflix series coming based on this series and Six of Crows, I guess I had to reread the Grisha books because I remember nothing from them. I think the book is good though. It has a nice and persistent flow through out and the suspense is at a stable level all the time. The shadow master (uncertain if that's the english word used in the book, since I've only read the translated version) is a dubious figure that you're suspicious of in the beginning but at the same time he seems nice. I like Alina and Mal's friendship, it felt strong and nice. I've seen that some people are a bit tired of the constant love elements in fantasy and I can understand that. Why must there always be a love interest? But I think it fits the story in this case because it has a purpose. Feelings all over the place which makes Alina uncertain. Who can she trust? So that isn't just in the book because of love, it does has a purpose.
I also like the bit with the Shadow folk. I want to know more about how it emerged and where it came from. What does the darkness consist of? I've liked Bardugo for quite a while and it was nice to confirm that opinion once again, that she writes good books that can withstand time! This was also the last book I read in january. 

I give it 4 out of 5💀


My favorite quote from the book (my own translation):

"The pain and fear made me scream again. The entity within me rose up to the surface again, rushing towards the Shadow master's call and I couldn't stop myself. I answered. The world exploded in a blinding white light. The darkness around us shattered like glass."
Page 51-52.

7 kommentarer:

  1. Detta är en serie eller bok som jag inte har läst och blev sugen på att läsa den utifrån handlingen, När kommer serien eller finns den redan på netflix? Vad heter den?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Shadow and Bone kommer till Netflix i april. Vet dock inte om det även gäller Sverige. Ibland släpps det ju samtidigt världen över och ibland inte.

      Radera
    2. Jo så är det ju men jag har faktiskt inte läst denna bokserie men det är en serie jag är sugen på att läsa

      Radera
  2. Den här serien har jag lovat mig själv att läsa det här året. Kul att du tyckte om den! :D Det låter lovande också att kärleksinslaget ändå har ett syfte.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja läs den! Majoriteten som läst verkar ju gilla den medan några tyckte att handlingen var tråkig. Hänger väl rätt mycket på smaken.

      Radera
  3. Blev så sugen på den här serien när jag såg att det skulle komma en Netflix adaption av den, måste försöka hinna läsa den!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja gör det! Jag hoppas verkligen att serien ska hålla sig någorlunda till böckerna och spejsa ut för mycket. Oftast är ju böckerna bättre än serien.

      Radera

The Maleficent Seven

Serie/Series: Nej/No (dock lite osäkert/a bit unsure though). Författare/Author: Cameron Johnston. Genre: Fantasy. Språk/Language: Engels...