torsdag 15 oktober 2020

Nytt i hyllan/News on the shelf

(English below)

Jag fick hem tre nya böcker häromdagen och jag ser verkligen fram emot att läsa dem, speciellt boken om kvinnliga faraoner. Kleopatra och Nefertiti känner ju de flesta igen, men t.ex. Hatshepsut är lite mer okänd. Få vet också att Kleopatra (som fick en son med Julius Caesar) är den 7:e med det namnet. Så jag blir alltid lite "Men vilken av dem menar du?" när folk pratar om "Kleopatra" och menar just den 7:e, haha. Det är väl för att jag är lite nördig och petig med detaljer. Finns för övrigt en jättebra biografi om henne som är värd att läsa om man tycker om historia och kvinnliga härskare: "Kleopatra - Egyptens sista drottning" av Joyce Tyldesley.
Höstglöd och When women ruled the world köpte jag på Adlibris och Kimya är en gåva från författare som tack för att jag deltog i en cover reveal. Hur som, härligt med nya böcker att läsa så här när höstmörkret och kylan trycker på.

Vad tycker ni om historiska biografier?


I just received three new books the other day and I really look forward to read them, especially the book about female faroes. Cleopatra and Nefertiti are pretty well known, but Hatshepsut for example is a bit of an unknown figure. Also, few people know that Cleopatra (who had a son with Julius Caesar) is the 7th with that name. So I always get a little "Which one are you talking about?" when people speak about "Cleopatra" and mean the 7th, haha. I guess it's because I'm a bit nerdy and picky about details. There's a wonderfil biography about her that's really worth reading if you like history and female rulers: "Cleopatra - Last queen of Egypt" by Joyce Tyldesley.
I bought Höstglöd (means like autumn embers) and When women ruled the world on Adlibris and Kimya is a gift from the author as a thank you for participating in a cover reveal. Anyway,  always nice with new books to read now when the autumn dark and cold is upon us.

What do you guys think about historical biographies?

4 kommentarer:

  1. When woman ruled the world låter väldigt intressant!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den hoppas jag ska vara bra! Kvinnliga faraoner är ju inte jättevanliga (så vitt vi vet), så jag ser fram emot att läsa den.

      Radera
  2. Spännande böcker alla tre! Antologin "Höstglöd" vill jag så gärna läsa. Läser inte noveller särskilt ofta, men det kanske är något man bör ändra på. Jag är heller inte särskilt insatt i forntida Egypten men har alltid fascinerats lite av deras levnadssätt, faraoer och pyramider, så "When Women Ruled the World" verkar spännande. Är du intresserad av historia i allmänhet eller är det just forntida Egypten du har snöat in på? :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag läser oftast inte noveller heller, för jag har varit lite anti noveller överlag. Men när jag läste "Våreld" blev jag faktiskt glatt överraskad! Så om du vill ge noveller en chans kan jag verkligen rekommendera "Vårdeld". "Höstglöd" har jag inte läst än, så den vågar jag inte säga nåt om men tvivlar på att den skulle vara dålig.

      Jag är en stor historienörd! I alla fall allt innan 1900-talet, men favoritperioden är definitivt vikingatiden. Jag är dock alltid intresserad av kvinnor i historien med tanke på hur ignorerade de/vi alltid varit. Gillar du historia?

      Radera

The Maleficent Seven

Serie/Series: Nej/No (dock lite osäkert/a bit unsure though). Författare/Author: Cameron Johnston. Genre: Fantasy. Språk/Language: Engels...