lördag 5 september 2020

Nytt i hyllan / News on the shelf

 (English below)

När maken behövde nya färgpennor gick vi till Akademibokhandeln och då kunde jag inte riktigt hålla mig ifrån att kolla på böcker, så råkade köpa hem ännu en bok. Men jaja, det är lätt hänt... Haha.
Omslaget föll mig verkligen i smaken så jag kunde inte slita mig ifrån boken över huvud taget. Älskar när man lägger manken till för att skapa ett intressant omslag utöver det vanliga. Annars tycker jag att svenska omslag alltid ser likadana ut. Man utgår ifrån samma startpunkt typ och ändrar lite färger i princip. Det är som att alla grafiska designers (eller vad det heter) har gått exakt samma utbildning på exakt samma ställe. Svintråkigt. Så det är ju kul när någon vågar sig på nåt nytt! Ska bli kul att läsa boken också, så klart.


When Le husband needed new coloring pens we went to Akademibokhandeln and I couldn't refrain myself from checking out books, so I came home with yet another book. But oh well, shit happens... Haha. The cover just caught my eye so I couln't part with the book at all. I love when someone really puts the effort into creating an interesting cover unlike any other. I usually think that swedish book covers are all the same. It's like they all have the same reference point and just change the coloring a little bit. It's like the graphic designers (or whatever they're called) all went to the same school. Really boring! So it's really fun when someone dares to do something new. It'll also be fun to read the book of course.

4 kommentarer:

  1. Det är klart man måste kika på böcker om man går in på Akademibokhandeln! Hihi... Och det är verkligen svårt att gå ut från en bokaffär tomhänt. Boken verkar väldigt intressant, har inte sett den förut. Men jag håller verkligen med dig om de svenska omslagen!! Men den här var snygg! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller hur! Deras utbud är kanske inte det bästa, men man måste ändå slänga ett öga på det som finns. Tror aldrig jag har läst om Stockholms blodbad faktiskt. Jag vet bara lite grann om händelsen, så det ska bli intressant. Ja, så kul med någon som verkligen satsar på omslaget!

      Radera
  2. Håller med om att svenska omslag kan vara ganska tråkig. Speciellt när man jämför med hur otroligt fina de oftast görs i andra länder!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förstår inte varför det är? Tänker spontant på deckare. Deras omslag ser nästan alltid likadana ut. De utgår alla från samma mall känns det som.

      Radera

The Maleficent Seven

Serie/Series: Nej/No (dock lite osäkert/a bit unsure though). Författare/Author: Cameron Johnston. Genre: Fantasy. Språk/Language: Engels...