torsdag 13 augusti 2020

Nytt i hyllan/ News on the shelf.

 (English below)


Jag råkade visst köpa hem lite fler böcker efter Stockholmsresan, trots att jag redan hade köpt flera stycken. Men resten av året ska jag inte köpa hem en enda bok, förutom Harrow the Ninth (uppföljaren till Gideon the Ninth) och A Fool's Hope (uppföljaren till We are the dead). Nu får det ändå räcka med allt shoppande! Jag är urusel på att spara pengar och att vara ekonomiskt sparsam, men jag VILL spara. Nu är jag ändå 32 år, kanske dags att lära sig hur man hanterar pengar? Haha. Bättre sent än aldrig som man säger.

Hur bra är ni på att spara pengar? Samlar ni hellre på böcker än pengar likt en själv?

I just "happened" to buy some more books after out trip to Stockholm, even though I had already bought several books. But I won't buy any more for the rest of this year, except for Harrow the Ninth (sequel to Gideon the Ninth) and A Fool's Hope (sequel to We are the dead). I feel like it's enough with all the shopping. I'm really bad at saving up money and being economical, but I WANT to save money. I'm 32 years old so maybe now is the time to learn how to handle money? Haha. Better late than never as we say.

How good are you at saving money? Do you rather collect books than money like myself?

5 kommentarer:

  1. När jag väl vill spara så är jag väldigt duktig (tycker jag själv i alla fall, haha!) och jag håller på att spara just nu också. Men det är inte lätt när man får så bra tips på böcker! Flera av dem du visar vill jag läsa. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är väldigt bra gjort faktiskt. Jag är sämst på att spara men samtidigt vet jag inte ens vad jag lägger pengarna på? Jag äter knappt ute, är inte ute på krogar eller spelningar heller och massa skor eller kläder köper jag inte heller jämt. Så det måste vara alla jäkla böcker alltså, haha. Men nu ska jag skärpa till mig.

      Hur länge brukar du spara åt gången? Beror väl iför sig på vad du sparar till, men om du vill köpa böcker t.ex.

      Radera
    2. I de bästa av världar brukar jag spara några månader och sen göra ett större köp på böcker, kanske kvartalsvis eller så. (Fast en och en annan bok verkar ändå hitta hem!)
      Men nu de senaste åren har jag fokuserat mycket av mitt sparande på möbler och "bygga upp" lägenheten så som jag vill ha den. Eller ja, typ, så nära som möjligt i alla fall. ;) Jag är långt ifrån rik så ibland får man vara lite påhittig. (Eller kika på loppis haha!)

      Hoppas det går bra för dig med sparandet! :D

      Radera
    3. Det är rätt bra jobbat ändå! Jag är som sagt dålig på det där, speciellt under flera månader, haha. Men då gör du rätt stora beställningar när du väl köper böcker?

      Radera
    4. Tackar! :D Ganska stora beställningar, 20-30 böcker, eller vad jag nu får en viss summa. Någon bok kanske kostar lite extra mycket och då blir det inte lika många. Fast i vinter behöver jag visst nya skor så det blir väl att spara till dem först. :) (Hoppas på en kall vinter haha ;)

      Radera

The Maleficent Seven

Serie/Series: Nej/No (dock lite osäkert/a bit unsure though). Författare/Author: Cameron Johnston. Genre: Fantasy. Språk/Language: Engels...