fredag 15 maj 2020

Nytt i hyllan / New on the shelf

(English below)

Det har inte varit min bästa vecka i livet, om vi säger så. Allt från att ena katten fick åka till akuten till att maken mår dåligt och en rättegång pågår som rör upp extremt mycket känslor (min svägerska sköts till döds i oktober 2019 och rättegången om förövaren ska dömas för mord eller grovt vållande till annans död pågår just nu). Det har varit mycket stress och oro, vilket inte direkt piggar.
Därför blir man extra glad när man får en massa böcker i brevlådan! 4 nya böcker har fått ett hem bland mina hyllor.

📒 Rekindled Prophecy skickades direkt från författare KC Freeman. En bok om änglar och demoner bland annat. Ska bli kul att läsa, för det känns precis som min grej att läsa.
📕 Maskeradnatten är från Seraf Förlag. Fick ett mail om att man kunde skriva upp sig för att få ett recensionsex, så jag gjorde det på direkten. Boken handlar om lönnmord, kungligheter, kupper m.m.
📗 De två böckerna av Dick Harrison är från Historiska Media. Jag har sett att man kan beställa recensionsexemplar direkt från förlagen, så jag tänkte att jag skulle testa det. Skickade ett mail med förslag på böcker jag gärna ville läsa, men förväntade mig så klart inte att få hem mer än en bok, så blev glatt överraskad när det var två stycken! Jag gillar ju dessutom Dick Harrison så jäkla mycket, så det kändes riktigt kul.

Ska bli spännande att läsa när bokkön väl har kortats ner lite, vilket nog tar lite tid...


This hasn't been my best week in life so to speak. It's been pretty much anything from one of the cat's getting sick and had to go to the emergency animal hospital to my husband feeling like crap and a trial that is stirs up a lot of emotions (my sister in law was shot to death in october 2019 and the trial is about if the perpetrator will be sentenced for murder or negligent homicide). There's been so much stress and anxiety, which isn't all that fun so finding new books in the mail box cheered me up a bit! 4 new books that have found their homes among by shelves.

📒 Rekindled Prophecy was sent to me by the author KC Freeman. It's a book about angel and demons, among other things. Will be fun to read, because it's right up my alley.
📕 Maskeradnatten (The Masquerade night) is from Seraf Förlag. I got an email about signing up to get a review copy of this book so I did that right away. It's about assassinations, royalties, heists and so on.
📗 The two books by Dick Harrison are from Historiska Media (publishing company). I've noticed that you can order review copies straight from the publishing companies, so I thought I might try it out. I sent an email with suggestions on books I'd like to read, but I never expected to get more than one book, so that was a pleasant surprise to get two! I also like Dick Harrison a lot so it felt really nice.

Will be fun to read these books when the queue is shortened down a bit, which might take some time...

4 kommentarer:

  1. Hoppas verkligen att nästa vecka blir lite bättre för dig. Och maken också såklart. Är det bättre med katten? Ibland ska visst allt hända på en gång verkar det som. Hoppas ni kan vila lite nu i helgen. Vill inte tränga mig på eller så men om du vill prata av dig (eller om vad som helst) så mejla bara, när som helst! (Har en mailadress på bloggen.)

    Men! Det är ju faktiskt trevligt med nya böcker som du säger. :) Jag tycker alla verkar väldigt spännande! Maskeradnatten blev jag lite extra nyfiken på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Katten mår bra nu. Han har fått akut urinstopp 2 gånger på 3 månader utan medicinsk orsak. Just hankatter kan dö av det pga trängre urinrör, så man har inget val än att åka in akut. Det är en nervös katt, så troligen är det stressrelaterat. Han reagerar snabbt och starkt på min makes mående, de är båda väldigt oroliga och lättstressade av sig, så de kan liksom trigga varandra. Första gången katten fick urinstopp var samtidigt som maken blev sjukskriven första gången (i februari) pga hur han mådde och 3 dagar efter att han blev sjukskriven igen fick katten urinstopp igen, så ja... De går hand i hand de två. Vi har dock försökt med allt: kattlådorna töms varje dag, de har en vattenfontän plus två vattenskålar som också töms varje dag, urinanpassat foder osv, men har inte direkt hjälpt... Det enda som funkar är att få bort stoppet (om det finns nåt) och behandla med antiinflammatoriskt. Men nu har jag även köpt Feliway Classic (använder vanligtvis Feliway Friends) och ett receptfritt kosttillskott som ska vara bra för nervösa djur, så får testa det och se.
      Tack för stödet! Uppskattas väldigt mycket!

      Ja, nya böcker gör mycket. Man piggas ju upp av det en aning åtminstone, fast nu börjar det bli fullt, haha.

      Radera
    2. Så skönt att katten mår lite bättre! Djur är ju fantastiska att fånga upp känslor och hur det egentligen ligger till hos människor (och andra djur förstås.) Man kan inte ljuga för dem har jag lärt mig. (Vad det än är för djur.) Och är djuret också extra känsligt så förstår jag att det blir så som med katten. Men det är ju bra att ni i alla fall vet vad det kan bero på. Hoppas kosttillskottet hjälper!
      En gång var vi hundvakt åt en extra känslig hund och det var inte lätt för honom att bli lämnad kvar hos oss över natten. Men det gick ganska bra ändå som tur var.

      Ja du, fulla bokhyllor är något som jag känner igen, haha!

      Radera
    3. Ja gud, djur vet verkligen hur det står still oavsett hur mycket man låtsas. De vet nästan saker innan man själv gör det, haha. Det märker man när man ska försöka smyga fram transportburen och lura in en katt... Man får vara så jäkla snabb, för annars drar de!

      Det är inte lätt med nervösa och oroliga djur. Känns så hemskt att man inte kan berätta för dem att de kan vara lugna och inte behöver oroa sig, men går ju inte. Man får göra det man kan helt enkelt. Jag inbillar mig faktiskt att kissen känns lugnare, men kan lika gärna vara önsketänkande. Märks väl till slut.

      Radera

The Maleficent Seven

Serie/Series: Nej/No (dock lite osäkert/a bit unsure though). Författare/Author: Cameron Johnston. Genre: Fantasy. Språk/Language: Engels...