måndag 13 april 2020

Norrsken/Northern lights

Serie/Series: Ja, del 1/Yes, part 1.
Författare/Author: Frida Skybäck.
Genre: Historisk roman/Historical novel.
Språk/Language: Svenska/Swedish.
Sidor/Pages: 314.



(English below)


Handling: Cecilia Stiernfors är den äldsta dottern till Ernst och Märta Steirnfors på den fina gården Rosenlund. Cecilia älskar sitt barndomshem och önskade att hon aldrig behövde flytta därifrån, men sedan hon begick ett misstag har inget varit sig likt. Hon blev bortskickad från sitt föräldrahem och när hon väl kommer tillbaka är allt förändrat. Cecilia är som en pestdrabbad, ingen pratar med henne och hon får inte nämna var hon har varit eller vad hon har gjort. Föräldrarna verkar göra allt för att få bort henne från gården och tar i princip första bäste man som de vill att Cecilia ska gifta sig med. Men mannen verkar inte speciellt trevlig eller intresserad. Cecilia mår mycket dåligt men vet inte vad hon ska ta sig till, hon lever trots allt på 1800-talet och en kvinna har inte mycket att säga till om.


Min åsikt om boken: Jag har hört mycket bra om denna trilogi, så började läsa första boken i helgen medan jag läser en väldigt tjock bok, så man kan varva lite. Jag tyckte dock att Norrsken var väldigt tjatig och repetitiv. Det var samma sak om och om igen, vilket var lite irriterande. Jag hade också svårt för Cecilia som karaktär, då hon ifrågasatte sig själv hela tiden och det var ett väldigt velande. Men å andra sidan förstår jag ju tanken bakom det. Hon lever i en annan tid då familjen var källan till trygghet och överlevnad, så jag förstår syftet men det var inte mindre irriterande för det.
Dock tyckte jag ändå boken var relativt spännande ju längre man läste men jag kan inte påstå att det var en av de bättre böckerna jag har läst. Den var helt ok, varken dålig eller bra. Den funkade för stunden.

Tanken med arrangerade äktenskap är ju fortfarande en verklighet för många världen över, vilket i sig känns både udda och hemskt. Det känns som att man många gånger endast tänkte på den fysiska tryggheten, att man skulle bli rikare av giftermålet, då det var som en affärsuppgörelse, men jag undrar om man aldrig tänkte på kompatibilitet? Vill man inte att ens barn ska vara glada och lyckliga? Är det inte då också viktigt att de funkar med sin tilltänkta partner och åtminstone gillar dem lite? De gånger då jag kommit i kontakt med just arrangerade äktenskap verkar det inte vara nåt man tänkte på, men jag vet inte helt säkert om det stämmer eller ej. Det är ett intressant men skrämmande ämne att tänka på.


Mitt favoritcitat ur boken:

"Jag är väl inte den första bruden som gråter på sitt bröllop, tänkte hon och gick mot dörren.
Och jag lär inte vara den sista heller."
- Sid 291.








💥        💥        💥        💥








Story: Cecilia Stiernfors is the oldest daughter of Ernst and Märta Stiernfors on the rich farm of Rosenlund. Cecilia loves her childhood home and she wished she never had to leave, but since she made a mistake, nothing is as it used to be. She was sent away from her home and when she came back everything changed. It's like she has the plauge, no one speaks to her and she's not even allowed to mention where she's been or what she's done. Her parents are doing everything they can to get her away from the farm and pretty much picked the first man they saw to marry Cecilia with. But the man isn't very nice and doesn't seem to be interested in her. Cecilia feels awful but doesn't know what to do, she's living in the 1800's and there's not much a woman can do or say about anything.


My opinion of the book: I've heard a lot of good things about this triology so I began reading the first book this weekend while I read a thicker book, it's good to alternate sometimes. I did however think that Norrsken (Northern lights) was a bit repetitive. It was the same thing over and over again, which annoyed me a bit. I also had a hard time with Cecilia as a characters, because she questioned herself all the time and was very indecisive. On the other hand I understand the thought behind it. She did live in another time period where the family was a very important source of safety and survival, so I get that but it didn't make it any less annyoing.
I did think the book became more interesting the more I read it but I can't say it's one of the better books I've read. It was alright, not bad but not great. It was readable for the moment.

The thought of arranged marriage is still a reality for many people around the world, which feels both odd and horrible. It feels like the only thing that's important in those situations is the physical safety, that you get richer from the marriage, like a business deal, but I wonder if compatability never was a thing? Don't people want their kids to be happy? If so, is it not important that they match with their partner or atleast likes them? Those times I've come in contact with arranged marriages it never seems important with compatability, but I don't know if it's true or not. It's an interesting yet horrifying subject to think about.


My favorite quote from the book (my translation):

"I'm probably not the first bride that cries on her wedding day, she thought and went to the door. And I'm probably not the last one either."
- Page 291


2 kommentarer:

  1. Den här läste jag för några år sedan och jag tyckte likadant som du. Väldigt velig och tjatig. Berättelsen kom aldrig direkt någonstans och slutet gjorde mig nog bara ännu mer irriterad, haha! ;) Fast som du säger så förstår jag nog tanken bakom det hela. Arrangerade äktenskap är ju också något helt främmande för en annan och måste ha varit väldigt tufft (och är fortfarande). Jag hittade andra delen på loppis för en tia men jag har aldrig kommit mig för att plocka upp den. Men jag kan tänka mig att prova någon annan bok av henne. :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag verkar inte vara ensam om det i alla fall, har hört det från en annan också. Vet inte riktigt om det var tanken eller om det inte riktigt uppmärksammades? Kändes som att berättelsen hade blivit hur kort som helst om man hade tagit bort alla upprepningar! Inte bra att fylla ut det med onödigheter.

      Jag har de andra två böckerna också som jag kommer läsa, men inte än.. Det får nog dröja ett tag först, haha.

      Radera

The Maleficent Seven

Serie/Series: Nej/No (dock lite osäkert/a bit unsure though). Författare/Author: Cameron Johnston. Genre: Fantasy. Språk/Language: Engels...