söndag 1 december 2019

Hur gör du? / How do you deal with it?

(English below)

Började läsa "Vishetens sten" av Christian Jacq, då jag verkligen gillar en av hans boktrilogier sen tidigare. Boken är från år 2000 och jag orkade läsa ungefär 100 sidor innan jag gav upp. Jag brukar aldrig sluta läsa en bok mitt i, då det är svårt att ge den ett rättvist betyg om man inte ens har läst klart den. Men jag orkade inte fortsätta, jag tyckte handlingen var så platt och karaktärerna hade inget djup. Handlingen kändes så tunn och fjantig på nåt sätt. Speciellt när det gällde "kärleksscener" kändes allt väldigt orealistiskt och dumt. Två av karaktärerna träffas och blir kära, har sex och gifter sig på nån dag och beter sig som att de alltid har varit ett par, de känner varandra sedan länge trots att de nyss träffats. Kändes bara klumpigt och konstigt. Så jag kände att nej, jag spenderar hellre tiden på nåt annat.

Hur gör ni när ni håller på att läsa en bok ni inte riktigt gillar? Läser ni alltid färdigt eller kan ni sluta mitt i?


 I began reading "Nefer the Silent" by Christan Jacq, because I love one of his other book triologies since before. The books is from the year 2000 and I managed to read around 100 pages before I gave up. I almost never stop reading a book like that, because it's hard to give it a fair review if you haven't finished reading it. But I just couldn't finish it. I thought the plot was flat and the characters had no depth to them. The plot felt really thin and dorky in a way. Especially the "love scenes" felt very unrealistic and stupid. Two of the chatacters meet, fall in love, has sex, gets married in a day and acts like they've always been a couple, efter though they just met. It felt so clumsy and weird. So I felt that I'd rather spend my time on something else.


How do you deal with books you don't really like? Do you always finish them or can you stop reading them?

9 kommentarer:

  1. Är det illa slutar jag mitt i. Det går inte att tvinga sig igenom något bara för att. All den tiden kan man lägga på något roligare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är så jag tänker också, men samtidigt blir jag lite "Hur ska jag veta om den är bra eller inte?" om jag inte har läst klart den? Haha. Men som du säger, så kan man ju faktiskt lägga tiden på nåt roligare.

      Radera
  2. Jag lägger undan fler böcker nu än vad jag gjorde för något år sedan. Tycker inte att det är någon idé att plåga sig själv med dåliga böcker när det finns så många (FÖR många!) andra och bättre böcker att läsa. Men jag förstår vad du menar med att recensera en bok man inte läst ut. När jag har råkat ut för det så har jag bara skrivit att boken var inget för mig och varför jag la ifrån mig den. Eller att jag har hoppat stora delar, för det har hänt det också. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag har börjat tänka så jag också. Det är ju ändå tid vi inte får tillbaka så egentligen borde man inte slösa bort den. Å andra sidan kan ju boken bli bättre i mitten och då har man missat det, eftersom man gav upp "för tidigt" på nåt sätt, så jag tycker det är svårt!

      Å andra sidan blir ju en recension av en ofärdig bok ändå en recension, så det funkar ju också. Har du kunnat komma in i handlingen igen trots att du har hoppat över stora delar? Vet inte om jag skulle kunna göra det, haha.

      Radera
    2. Det är väldigt sällan jag hoppar i en bok, då är det när en bok är ovanligt seeeg!! Jag vet två böcker som jag har läst i år där jag läste ungefär till mitten i dem men orkade inte mer, så jag hoppade fram till slutet bara för att kolla. Och jag hade inte missat någonting!! En av böckerna hade knappt ett slut ens! Nu avreagerade jag mig visst lite, haha! ;D

      Radera
    3. Ojoj, lät illa om man vill hoppa sådär! Hahaha. Den enda gången jag har läst slutet innan jag läst ut boken är om jag är oerhört engagerad i vissa karaktärer och de typ riskerar att dö eller nåt, då kan jag hoppa fram och leta efter deras namn för att inte helt förgås. Men annars skulle jag nog inte kunna hoppa fram nåt.

      Låter som att du har råkat ut för vissa sega böcker, haha! Förhoppningsvis inte för många dock :P

      Radera
    4. Haha! Det kanske lät mer illa än vad det var. :P Men som tur är har det bara blivit 2 sådana böcker hittills i år. Hoppas att det inte blir någon mer nu. *fingers crossed* ;)

      Radera
    5. 2 st är inte så farligt ändå! Men ändå segt när det händer. Var gör du med dem böckerna sen?

      Radera
    6. Dem böckerna åker aldrig tillbaka in i hyllan igen, dem åker ut fortast möjligt! Men jag slänger aldrig böcker utan antingen blir det till loppis eller boklådan nere i tvättstugan. :D

      Radera

The Maleficent Seven

Serie/Series: Nej/No (dock lite osäkert/a bit unsure though). Författare/Author: Cameron Johnston. Genre: Fantasy. Språk/Language: Engels...