måndag 25 november 2019

This or That.

(English below)

Tänkte jag skulle testa en sån där bokrelaterad lista, för jag tyckte den verkade rätt najs. Den är snodd rakt av från Vargnatts bokhylla (in och kika på hennes blogg samtidigt!).

1. Läsa i soffan eller i sängen?
Förr låg jag alltid i soffan och läste, men nu för tiden blir det nog mest att jag läser i sängen innan jag ska sova. Resten av dagen jobbar jag och nördar tv-spel.

2. Kvinnlig eller manlig karaktär?
Jag läser nog övervägande om kvinnliga karaktärer, men ibland slinker det in manliga så klart. Jag bryr mig inte så mycket om just könet på karaktärerna, men föredrar kvinnliga författare. Tycker de har ett helt annat sätt att skriva på och berätta en historia som funkar för min del, jämfört med manliga.

3. Söta eller salta snacks medan du läser?
Jag är en sucker för choklad så.. 😅

4. Trilogier eller tetralogier (4 böcker)?
Det spelar mig ingen roll egentligen, då jag ofta läser böcker från serier. Men jag har nog aldrig läst en serie med just 4 böcker. Serierna får inte vara för långa dock, som de som är på typ 16 böcker eller liknande. Det skulle jag aldrig orka mig på.

5. Förstapersonsperspektiv eller tredjepersonsperspektiv?
Tror inte jag föredrar någon av dem. Så länge handlingen är bra, spännande och välskriven spelar det absolut ingen roll! Men jag har nog inte ens funderat på det tidigare...

6. Läsa på kvällen eller på morgonen?
Den som orkar/kan läsa på morgonen är från en helt annan värld än min, haha. Jag vet knappt vad jag heter på morgnarna så definitivt på kvällstid. 

7. Bibliotek eller bookaffärer?
Jag besöker aldrig bibliotek nu för tiden tyvärr. Jag är nog lite för lat för det. Jag vill inte ha någon tidspress på mig när jag läser och jag orkar inte riktigt lämna tillbaka böcker. Att bära hem dem är ju kul, men att bära runt på dem annars är ju inte alls härligt! Dock är jag i princip uppväxt på bibliotek. Jag och min mamma var där flera gånger i veckan när jag var barn. Har bra minnen från vår lokala lilla bibliotek i hålan jag växte upp i!

8. Böcker som får dig att skratta eller gråta?
Eftersom jag aldrig har gråtit på grund av en bok så måste jag väl välja att skratta. Lättroad som jag är. Att gråta däremot, det sker kanske 1 gång vartannat år och då brukar det mest vara på grund av att jag är för stressad och grinig (som en 3-åring) men det sker sällan, haha. Gråter inte till filmer heller så... Ice Queen 🙋

9. Svarta bokomslag eller vita?
Hm.. Svarta smälter in mer i bokhyllor och så, men är rätt tråkiga oftast. Vita kan ju vara fina, men blir de smutsiga är det ju kört, haha. Så jag vet inte, beror på hur resten av omslaget ser ut!

10. Karaktärsdrivna eller handlingsdrivna berättelser?
Oj. Noll koll faktiskt. Det är aldrig nåt jag tänker på, men jag gillar nog troligen handlingsdrivna berättelser mer. Men jag har aldrig reflekterat över det.




I thought I might try one of these book related lists, because I thought it was pretty neat. It's stolen from Vargnatts bokhylla (only in swedish though).
 
1. Reading on the couch or on the bed?
I usued to always read on the couch, but nowdays I think I read more in bed before I go to sleep. The rest of the day I work and play videogames.

2. Male main character or female character?
I guess I read more about female characters but now and then a male character slips by of course. I dont really care that much about the gender of the characters, but I prefer female authors. I think they have another style of writing and telling a story that really works for me, compared to male authors.

3. Sweet snacks or salty snacks when reading?
I'm a sucker for chocolate so... 😅 

4. Trilogies or quartets?
It doesn't really matter to me, since I read alot of series anyway. But I don't think I've ever read a quaertet. The series can't be too long though, like those that contain like 16 books and such. That's way too many.

5. First person point of view or third person point of view?
I don't think I prefer any of them. As long as the story/plot is good, suspenseful and well written it doesn't matter at all. But I don't think I've ever even considered it before...

6. Reading at night or in the morning?
 Those that have the time/energy to read in the mornings are from another world than me, haha. I barely know my own name in the morning so I most definitely read at night.

7. Libraries or bookstores?
I never visit libraries now unfortunately. I'm a bit too lazy for that. I don't want to have any time pressure on me to read a book and I don't have the energy to go and return them. Carrying books home is fun and all, but carrying them anywhere else is not that great!
I did however practically grow up in a library. My mom and I went there several times a week when I was a child. I have good memories from our local library in the poop hole I grew up in!

8. Books that make you laugh or make you cry?
Since I've never cried because of a book I guess I'd have to choose one that makes me laugh. I'm easily entertained. To cry on the other hand, I dont do that often. Like once every two years and it's mostly because I'm stressed out and grumpy (like a 3 year old) but it happens rarely, haha. I don't cry to movies either so... Ice Queen 🙋

9. Black book covers or white book covers?
Hm.. Black books blend in well in most bookcases and such, but are often rather boring looking. White ones can be nice but if they get dirty it's all over, haha. So I don't know, depends on how the rest of the cover looks like.

10. Character driven or plot driven stories?Wow, I have no idea actually. I've never thought about it actually, but I would guess that I like plot driven stories more. But I've never considered it before.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

The Maleficent Seven

Serie/Series: Nej/No (dock lite osäkert/a bit unsure though). Författare/Author: Cameron Johnston. Genre: Fantasy. Språk/Language: Engels...