fredag 30 april 2021

Fina bokryggar /Pretty book spines.

(English below)

Jag har sett den här taggen på instagram en hel del så blev sugen på att själv göra den. Jag har tyvärr inte så många böcker med fina bokryggar enligt mig, men två stycken har dock det!
Jag är ju svag för genomtänkta och annorlunda bokomslag, så det är det första som drar mig till en bok. Det är lite intressant hur påverkad man blir av det. Tyvärr känner jag att svenska bokomslag inte är så genomtänkta och dessutom antingen ser ut som en färgexplosion som får en att må fysiskt illa eller så är det svarta och tråkiga. Vet inte varför det är så!?

Hur som, vad gör er intresserade av en specifik bok, är det baksidetexten eller omslaget som får er att fastna?

I've seen this tag on instagram quite a lot so I felt like doing it myself. Unfortunately I don't have that many books with pretty book spines (according to me), but two had that!
I'm weak for well thought through and differens book covers, so that's the first thing that draws me to a book. It's a interesting how that affects you. I feel like swedish book covers are not well thought through and also are alway like a color explosion that makes you feel physicaly ill or really black and boring. Don't why that is!?

Anyway, what makes you interested in a specifik book, is it the text on the back or the cover that make the book stick with you?


2 kommentarer:

  1. Det var verkligen riktigt snygga bokryggar! Jag kan bli nyfiken på en bok pga omslaget men det är baksidestexten som avgör om jag vill läsa den eller inte :).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är intressant hur olika det kan vara. Jag kan köpa en bok bara för att omslaget är så fint/häftigt, utan att ha lagt så mycket vikt vid baksidetexten (så länge det är inom genren jag brukar läsa, vill säga). Ibland tycker jag att texten är missvisande så brukar inte lägga så mycket vikt vid den.

      Radera

The Maleficent Seven

Serie/Series: Nej/No (dock lite osäkert/a bit unsure though). Författare/Author: Cameron Johnston. Genre: Fantasy. Språk/Language: Engels...